Det grundläggande sociala systemet


I många av mina inlägg nämner jag utanförskap, sociala klyftor etc. I mångas öron handlar dessa begrepp om ekonomisk fördelningspolitik. För mig byggs samhällerlig rättvisa fundamentalt utifrån vad jag benämner som det grundläggande sociala systemet.

År av samhällerlig utveckling har via diverse reformer förbättrat förutsättningarna för flertalet av oss Svenska medborgare. Vi har ett system som bygger på att alla skall känna trygghet och behandlas rättvist oavsett vad man bär med sig i sin livslott.

Jag tror mig veta att, alla vi som växt upp i 1900 talets Sverige har formats utifrån vår skolgång. Alla har en relation till sin skolgång, oavsett om den är positiv eller negativ. Den mentala bilden av sitt jag, formas till stor del under just denna tid.

Jag skall nu göra ett försök att utforma ett axiom; Den totala upplevda lyckan i livet = Relationen till min skolgång + Relationen till mina närmaste vänner + Positiva inlärningsstödet från mina föräldrar + Bilden av det positiva lärandet.

Alltså, gradera följande skolupplevelser från 1-10 och summera, ju högre tal desto lyckliga är du antagligen:

Relationen till min skolgång:                                   Negativ 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 Positiv

Omgängesrelationen under min skolgång:             Negativ 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 Positiv

Mina föräldrars inverkan under min skolgång:        Negativ 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10  Positiv

Bilden av lärandet som en upplevelse:                   Negativ 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10  Positiv

Summan av lycka:____________________________

Slutsats: Den Svenska skolan är en av världens bästa, de Svenska lärare kåren är en av världens bästa. Det vi behöver för att skapa en ännu bättre skola är en kraftfull satsning på att skapa ett grundfundament där det grundläggande sociala skolsystemet förstärks för att samhällsklyftor skall kunna jämnas ut. Vi behöver mera focus på föräldrar och familj. Vi behöver modernisera lagstiftningen så att skolväsendet går in i 2000 talet. Vi behöver bygga en skola trygghets zoner, kunskaps zoner, sociala zoner, motivations zoner, kommunikations zoner, kärleks zoner etc. där den moderna Svensson familjen bereds delaktighet.

Vi har inte längre ett samhälle baserat på kärnfamiljen. Kärnfamiljen är praktiskt taget död, men barnens längtan efter stabilitet, omsorg, kärlek, omtanke, tillhörighet, föräldrar, rättvisa, gränsdragning lever i allra högsta grad mer än någonsin.

Kommentera

