Rödgrön politik utan budskap


Politik skall vara kamp och strid. En strid mellan ideologier förmedlade via sylvassa repliker förmedlade av landets elitskikt bland politiker. Vi Sverige är bortskämda med politiker som Carl Bildt, Gösta Boman, Olof Palme, Gunnar Sträng, Ingemar Mundebo, Kjell-Olof Feldt etc etc.

Dagens politiska elitskikt befinner sig mangrant i det borgerliga lägret. En liten vissen känsla av besvikelse infann sig när jag såg det rödgröna alternativets valmanifest inför valrörelsen 2010.

Jag är inte besviken över de rödgrönas inkompetens, jag är besviken på att den där valatmosfär som tyvärr verkar utebli inför årets valrörelse. Det finns bara ett alternativ med ett seriöst uppsåt och det är den borgerliga alliansen.

Jag hade visat dem större respekt om det bara hade stått ”Vi lämnar walkover denna gång” på valaffischerna hos de rödgröna.

Man för ju även skänka en tacksamhetens tanke till Mona Sahlin. Hennes inkompetens som politiker och medmänniska (med en påklistrad empati) är en värdefull resurs och slutgiltig spik i kistan för socialdemokratin som ett stort parti. Jag välkomnar det socialdemokratiska partiet till en framtid där 10 % av valmanskåren blir ett godkänt valresultat. Där kan vänsterns olycksbröder och systrar samsas bland de övriga minoritetspartierna.