Jantelagen i modern tappning gör oss naiva och dumma


Vem minns inte reaktionen på 1970 talet när grannen köpte ny bil. Vem minns inte reaktionen när grannen åkte till Kanarieöarna 14 dagar på semester.

Vi som växte upp under 1970 talets Sverige vet vad det innebär att sticka ut. Vi har antagligen alla känt rädsla för att vara annorlunda och utpekade.

Denna rädsla har legat som ett rött skynke över landet Sverige i snart ett sekel.

Vad har då blivit effekten och hur har det format oss Svenskar. Har vi blivit mera trygga, har vi blivit mera sammansvetsade och solidariska?

Att ge ett entydigt svar är antagligen lika svårt som att tända en ficklampa utan batteri.

Att ytligt betrakta samhälleliga trender och grovt generalisera är inte min paradgren. Jag gör trots detta här ett försök att krossa jantelagen en gång för alla.

År av vänster kommunism har brutet ned vår nationella och personliga stolthet, till den grad att missunnsamhet och falskhet deformerat våra sinnelag. På gränsen till vansinne kämpar vi nu mot ett samhälle där ärlighet och äkta solidaritet, utifrån våra verkliga mänskliga behov, skapas.

Varje människa är unik och måste så bli behandlad, för att kunna utvecklas och känna sig delaktig som en viktig grundsten i ett samhällsbygge måste samhällets missunnsamhet förbytas till äkta solidaritet, med den som vill och kan. Vi kan inte längre stå och låta missunnsamhetens sneda vänsterögon och se ner på den som via sitt initiativ och framåtanda skapar sin tillvaro. Vi måste glädjas och känna solidaritet med den som verkligen vill påverka och skapa. Vi måste sätta den på en piedestal som vill och kan för att inspirera fler att göra samma sak.

Fotboll står mig varmt om hjärtat. Inget, som att se ett fotbollslag där skickliga fotbollspelare hjälper varandra med sin individuella kompetens skapar positiva synergieffekter. Där alla i laget gläds och inspireras av varandras framgångar, och där ledare skapar en positiv miljö där fysisk talang, spelsinne och styrka under frihet låter individen känna handlingskraft utifrån sin personliga förmåga under ansvar.

Nu ger vi Sverige minst 50 år av högerpolitik och bygger framtidens samhälle.

Ett svar

  1. Tack! Ungefär så ser jag saken. Icke född i Sverige, inte gått i skola här heller utan kom som tonåring. Storögd, naiv men inte dum. Undrade redan då över svenskarna. Inte pratade de med mig, klappade på huvudet på sin höjd. Söt, blond flicka bara.
    Jobbade, lärde mig språket och samhället. Så annorlunda mot det samhälle jag växt upp i. Såg och hörde men fanns inte, egentligen. Fick vänner men de betedde sig inte som mina hemifrån, inte rakt utan alltid var det något konstigt med dem. Här fick man inte vara duktig, inte synas. Och jag gjorde både och. Retades för mitt uttal, för min längd, för min vilja att plocka isär, analysera, diskutera; för att jag inte visste allt om svenska kungar… Inte fick man prata om det som var problem, inte diskutera. Konflikter… aja baja. Samhället skulle lösa allt. Märkligt samhälle.

Kommentera

