Asociala medier


2000 talet har lärt oss att vara sociala via dv olika medier. Tar man hjälp av ordlistan när man skall hitta innebörden av att vara social, så handlar det om att integrera sig och smälta in bland /människor/ i grupp, samt på att upprätthålla relationer. Nåväl, ser man till Facebook, Twitter, Instagram etc så är det väl här någonstans den grundläggande idén bygger.

Men ser man vad som verkligen händer är det något helt annat. Jag brukar roa mig med att försöka iakta omgivningen när jag åker med kommunala färdmedel. Jag ser näst intill besatta ungdomar, som maniskt fingrar på sina mobiltelefoner. Att det handlar om sk socialamedier står snabbt klart för mig.

Av vokabulären att dömma så handlar det absolut inte om att socialisera sig, så som det beskrivs i ordlistan. Här handlar det om något helt annat. Här förvandlas mycket unga flickor till horor. Könsord används allt som oftast för att beskriva något. Svordomar är ett självklart inslag i debatten. Utan minsta lilla provokation kan en ung människa utsättas för nedvärderingar och anklagelser.

Mina kommande meningar blir nog så, att de kommer att färgas av mina konservativa värderingar.

Jag tänker mig hur det var i bilismens ungdom. Alla som hade råd, kunde köpa sig en bil i början på 1900 talet och börja köra. Det var kanske så att få verkligen hade nytta av att kunna åka s.a.s motorburet. Att så få hade råd med en bil i början 1900 talet, gjorde att det inte var några direkta behov av ett regelverk som styrde upp trafikanterna. Det behövdes då inte några sociala regler för hur trafiken skulle utövas på ett säkert sätt. I takt med att fler och fler hade råd att köpa sig en bil. I takt med att vägarna blev bättre. I takt med att bilarna gick fortare och fortare, började det hända saker. Människor som var motorburna kunde helt plötsligt hamna i konflikt med varandra. Vem skulle köra först? Vem var orsak till kollisionen? Vem körde för fort? Vem var det egentligen som skulle väja för vem etc etc.

Det blev då tvunget att utarbeta ett regelverk och en straffbalk, för att man säkert skulle kunna utveckla bilismen. Jag vill mena att vi nu är där med Internet och de social medierna. Jag kan tänka mig en straffbalk som tydligt tittar på den personliga integriteten, när man är aktiv på nätet och i sociala medier. Jag menar att en straffbalk skall utformas utifrån tydliga förtecken, med utgångspunkt när den personliga integritet kränks. Tydliga urkunder måste kunna urskiljas. Anonymiteten måste brytas. Staffbalken måste även kuna urskilja olika typer av aktiva profiler.  Dvs den man utger sig för att vara, får inte någon större utsträckning skilja sig från den man verkligen är.

Jag vill mena att i mångt och mycket är dagens sk sociala medier, i själva verket asociala medier. Målsättningen är inte att nätverka, utan att utmärka sig. Man ser det som en möjlighet att visa upp sig. Jag ser enorma risker med detta beteende. Att ständigt berätta vad man gör och inte gör. Man bjuder ut sig på ett sätt så att det blir tvunget att ibland lyfta sin skämskudde. Redigerade bilder som försätter objektet i en dager, som absolut inte beskriver objektets verkliga exteriör, är snarare regel än undantag.

Den som idag utspelar sig i Göteborg, kan liknas vid protesterna under 1900 talet mot bil-drullarna. Den då relativt oreglerade trafiken stötte på nya tidigare okända problem. Är det kanske så att Internettrafiken nu befinner sig i samma situation?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: