Seendets blindhet


När solen skiner syns damråttorna. Först när man blir dödligt sjuk ser man livets verkliga värden etc. Bilden av livet och samtiden är hur vi upplever den samma. I framgång och när livet flyter utan motstånd, verkar det som om någon form av blindhet infinner sig.

Frågor som då är intressanta är varför solen måste skina för att man skall se alla damråttor, varför man måste vara dödligt sjuk för att uppskatta livet. För att ta fram en gångbar teori bör man kanske först besöka psykiatrins Värld. Vi vet att sinnet skapar bilder av våra förväntningar. Vi har alla en mycket tydlig inre bild, av vad vi tror oss vilja ha ut av livet. Bilden varierar beroende på dagsform, uppväxt, utbildningsnivå och omgivning. Men i stora drag är vår förväntade bild av livet ungefär den samma under livets gång.

Med andra ord, så kan man kanske se det som om vi under livets gång har svårt att se saker som te x damråttor och livets verkliga värden. Vi fostras, utbildas och påverkas alltså att skapa en bild av livet som gör att vi bara ser valda delar av det. Det kan mycket väl vara så att denna typ av partiell syn kan vara bra för oss. Vi behöver såklart inte se allt.

Orsaken till mitt intresse, är hur denna typ av blindhet kan vara aktiv på fler och oväntade platser i samhället. Jag tänker mig de händelser som får oss att göra livsval, inköp, partnerval, yrkesval etc. Väldigt mycket vi gör i livet sker under påverkan. Väldigt många väljer te x livspartner under inverkan av sprit och droger. Hur vi påverkas inför ett inköp vågar jag inte ens tänka på. Här handlar de säkert om alla tänkbara faktorer. Men hur vår begränsade seendebild påverkar allt, vet vi mycket lite om. Cynikerna säger: Det är det vi inte ser skall vi oroa oss över.  

Men kanske är det i själva verket så att det vi inte ser är det vi medvetet eller omedvetet väljer att inte se. Vår bakgrund och omgivning lär oss att se det som är gällande för vår individ. Vi kopplar helt enkelt på en form av blindhet som gör livet mera uthärdligt. Det beskriver också vår sociala och utbildningsmässiga bakgrund.

Som politisk bloggare har jag en ganska så god bild över hur man te x blir ideologiskt blind. Uppskattningsvis har 95% av oss Svenskar en politisk uppfattning baserad på precis de faktorer jag ovan nämnt. Dagsform, uppväxt, utbildningsnivå och omgivning är förblindade faktorer. Av dessa fyra faktorer är de bara uppväxten som man inte kan göra speciellt mycket åt. Övriga faktorer är under ständig förändring. Men vår ideologiska härkomst är kopplad till vår uppväxt på ett nästan statiskt sätt. Det vår uppväxt lär oss i form av politisk ideologi, är ofta det vi bär med oss under hela livet.

Mot denna bakgrund är det kanske bra att ibland kontrollera sin ideologiska syn. Är de verkligen så att mina ideologiska konturer är lite suddiga? Är de kanske så att min ideologiska närsynthet ger mig tunnelseende? Jag tänker mig alla oroväckande experiment med blocköverskridande politik. Vänstern tar panikgrepp. Grepp för att försöka klamra sig fast i maktens boningar. Mitt råd till alla bogerliga politiker i Sverige: Testa den ideologiska synen!

Kommentera

