Upploppen i Husby del 1


Att höja på ögonbrynen är inte att bry sig om. Att säga vad var det jag sa hjälper likaledes inte alls. Sverige är idag ett land där många olika verkligheter skall samsas och må bra. Tankarna kommer i från en nyhetssändning i TV 4. Som första inslag handlade sändningen om upploppen i Husby, för att sen raskt övergå till firandet av våra guldglänsande ishockeyhjältar.

Jag tänker mig mångfaldsperspektivet och att alla oavsett var man befinner sig i samhället, har en vardagskamp att utkämpa. På något sätt sker allt detta på ett sätt som gör att de allra flesta av oss kan beskåda detta från soffposition. Iakttagande en skiftande verklighet som tycks vara oändligt avlägsen för den stora massan.

Jag tänker mig verklighetsperspektivet på två sätt.  Det ena är ett beskådande perspektiv och det andra är ett deltagande perspektiv. Låter man tiden rinna bakåt och där stanna upp för tål säga 100 år sedan. Då var så gott som alla Svenskar aktiverade i det deltagande perspektivet. Det fanns helt enkelt inget intresse av att titta på. Alla behövdes för att samhället skulle fungera. Jag inbillar mig att det i själva verket är samma sak idag. Vilket också är mitt tema för detta inlägg.

Tanken med demokrati är att man skall ha en fri rätt att välja och känna sig delaktig i det samhälle man lever och verkar i. Förutsättningen för att man skall kunna bedriva demokrati är att de rörelser och tankar som för dagen är drivkrafter för byggandet av samhället, företräds på ett sätt så att demokratin kan ha sin gång.  Idag saknas på många sätt dessa företrädare. Vi ha idag politiker som är proffs på sin sak. Det som  i många fall går förlorat med detta upplägg är att vi inte i tid får känselspröt på de ställen i samhället som verkligen behöver aktualiseras i den demokratiska processen.

Frågor som normalt borde vara aktiva i mångfaldsprocessen, hanteras i stället på sämsta tänkbara sätt av landets Sverigedemokrater. Vilket med största tänkbara sannolikhethet får en kraftfullt avkylande effekt på den eller dem som kan tänka sig att driva mångfaldsfrågor, på ett validerat sätt till högre nivåer i samhället. Som en svart filt av skam lägger sig främlingsfientligheten och Sverigedemokraterna över hanteringen av landets mångfaldsfrågor.

Jag vill gärna se ett politiskt parti i Sveriges Riksdag som har mångfaldsfrågan på en huvudagenda. Jag menar att det måste få ett slut med att beskådande stå och se på hur vi misshandlar frågan om mångfald i samhället.  Mångfalden är en av de kraftfullaste incitament man kan injicera ett samhälle med. Här finns en oändlig källa till mänskligt initiativ. Låt upploppen i Husby bli ett startskott till ett nytt politiskt parti i Sveriges riksdag. Jag kan tänka mig mångfaldspartiet som ett bra namn till att börja med. Precis som att landets Socialdemokrater pratar om Ådalen 1931, kan vi i framtiden prata om Husby 2013.

2 svar

  1. Det brinner och pågår upplopp i landet. Var är den självutnämnde landsfadern Reinfeldt som ”sida vid sida går jag med Svenska folket vars förtroende jag bär på mina axlar”?

    Förklaringen till att landsfadern ännu inte haft tid att kommentera att det brinner Stockholm står att läsa i hans bok ”Det sovande folket”. Sid 59:

    ”I moderaternas värld är det främst politiskt beslutsfattande som begränsar människan. Slutsatsen blir därför lätt att bara allt politiskt beslutsfattande försvinner så blir människan helt befriad och inga problem kvarstår.”

    Ett nytt mångfaldighetsparti i riksdagen ja tack. Gärna på bekostnad av de trötta gamla etablerade partierna till höger och vänster i Sveriges riksdag vars bäst-före-datum gått ut för länge sen…

  2. Reblogged this on Människovärlden.

Kommentera

