Elektronisk-trafik kontrollplats


Ingen människa kan påstå att internet är en plats där man måste uppehålla sig. Den internettrafik/mobiltelefoni vi alla mer eller mindre är involverade i är ett aktivt val vi alla gör. Med fri vilja och efter fria val väljer vi att aktivt delta i det utbud som den elektroniska trafiken har att erbjuda.

Bara det barnsligt naiva sinnet tror att denna trafik enbart sker i goda syften.  Jag har tidigare jämfört denna tids internet användande med bilismens tidigaste år. Då var bilåkande ungefär så som vi använder internet idag. Köp en bil och du kunde anses vara en bilist. Snabbt lärde vi oss att så inte var fallet.

Lärdomarna blev dyra. Allt för dyra. Spillda Människoliv och lidande i farter av 30 km/timman fick den tidens beslutfattare att inse faran. Ett regelverk utifrån de vanligaste situationerna som innebar en direkt livsfara var nu tvunget att utformas.

Antagligen börjar vi nu även närma oss den punkt, vad gället jordklotets elektroniska trafik och informationsflöden. Att det idag uppdagas att det från USA utförs s.k. elektronisk spaning och avlyssning är inget som oroar mig. Det som möjligtvis kan kännas oroande är att man inte offentliggör de kriterier och urvalsprocesser och under vilka kontrollerande former verksamheten är underställd.

Att det idag framträder en s.k. whistleblower och berättar allt detta, ser jag snarare som ett försök från USA att låta detta hamna hos allmänheten.

Hela idén med elektronisk kommunikation är att vara tillgänglig och snabbt få tillgång till information. Formerna för att hitta avarterna är kanske inte på långt när ens i sin linda. Vi ser här ett första försök att hitta verktyg att få ordning och reda på internet. Jag vill mena att vi har ett antal träsk som är i behov att saneras. Ta alla webbsidor innehållande sex,  köp och sälj av sexuella tjänster, handel med människor, handel med narkotika, planering av terroristattentat, smuggling av sprit. Listan kan göras lång, enormt mycket längre.

Jag vill mena att det måste går att sortera ut de som använder internet med ärliga avsikter och de som inte alls har den avsikten. Utmaningen står att finna nar man kommer till den personliga integriteten. Att gå så långt som att låta att få ta ett internetkörkort är kanske en allt för avlägsen framtidsvision. Men kanske skulle man titta på möjligheten att få en bättre kontroll på de som registrerar hemsidor och därigenom för en mer lätthanterlig ansvarsprofil, för den som tar kontakt med te x en hemsida.

Sen vad det gäller den direkt kontrollen av elektronisk trafik måste det till en lagstiftning. Kanske är det så att varje nation har ett ansvar att bära på denna punkt. Det skall såklart inte vara möjligt för en nation vem som, att bara dra igång och avlyssna elektronisk trafik. Precis som alla annan avlyssning måste det finnas en rimlig portion av misstanke, för att trafik från vissa IP nummer skall kunna avlyssnas.

Som summan av kardemumman vill jag som sist ta upp det där med det fria valet. Vi skall alla ha klart för oss att internet och elektronisk kommunikation är ett fritt val vi alla gör, som väljer att aktivera oss där. Med bara lite fantasi och kunskap kan man räkna ut hur lätt det är för nästan vem som helst, med lite kunskaper i ämnet att både se och läsa den trafik som utförs på elektronisk nivå. Oavsett om det är via mobiltelefoni eller som mail via internet.

6 svar

  1. Tack och godnatt. Detta får bli min sista kommentar på denna blogg. Du är en konstig människa, från topp till tå. Vi gillar olika men jag tycker inte om dig. Alls.

    Ha en fin sommar på dig.

    • Hej Peter Din reaktion gör mig nyfiken. Att vi har olika åsikter är inget nytt. Nu får du faktiskt ta och förklara dig. Det känner jag mig vara värd. Efter nästan ha kommenterat 400 av dina kommentarer.

      Hälsningar Roger Södervall Skickat från min HTC

  2. Jag tycker ideologisk fanatism är obehaglig och det spelar ingen roll om den kommer från höger eller vänster. Din kommer från höger.

    Handen på hjärtat Roger, hade ditt inlägg sett likadant ut om det avslöjats att den här massiva avlyssningen kom från Putins Ryssland?

    Du får det alltid att låta som vi hela tiden har ett fritt val, vilket vi inte har. Särskilt idag när just internet är en så stor del i våra liv. Det finns inte ett företag som klarar sig utan internet och knappt en privatperson kan sköta sin vardag utan internet. Jag tror inte heller du och ditt företag klarar sig utan internet heller. Så vari består det egna valet att inte vilja låta sig bli övervakad i allt man gör? Jag är liberal, väldigt liberal till och med och jag kan inte känna igen mig i dina resonemang vad gäller liberalism, vilket du påstår vara, när du hela tiden välkomnar statens inskränkande i människors privatliv.

    Jag är förstås inte förvånad av ditt inlägg. Jag tror helt enkelt inte du förstår.

    Att ge upp sin frihet i tron att man får mer frihet tillbaka är en saga fabricerad av de som vill hålla dig under kontroll. Enligt dig är det liberalism…

    • Hej Peter
      Min utgångpunkt är att frihet är inget man bara väljer. Frihet och valfrihet måste man kämpa för. Men frihet är också att med sina aktiva val skapa makt. Men då är förutsättningen att man har möjlighet att välja mellan olika alternativ. Det som du säkert vet är att man sällan har något att välja mellan, te x i ett kommunistiskt samhälle. Det är här jag menar att skapande av valfrihet kommer in i bilden. Det är så det fria öppna samhället fungerar. Mångfalden och de utbredda initiativen skapar valmöjligheter och på så sätt lämnar man över till efterfrågan att bestämma vilka produkter och tjänster som skall produceras.
      Du nämner Putin och Ryssland. Visserligen börjar det ryska samhället att vakna upp efter kommunismens våldsverkningar och förlamning av det Ryska folket. Här har det ett exempel på en nation som regeras genom begräsningar av det fria valet. Ett bättre exempel kan knappast uppbringas.
      Problemet med internet är att det bara finns ett av den sorten. Vårt val består i att antingen minimera risken att bli avlyssnad genom att avstå sin delaktighet eller delta och riskera den personliga integriteten. Jag drar gärna parallellen med trafiken. Vem skulle våga köra bil om det inte fanns några regler. Motorvägar utan hastighetsregler. Ingen stoppregel. Inga hastighetsbegränsningar i tätorter. Inga övergångställen etc etc.
      Ska vi har ett internet även i framtiden, måste vi snart börja få styr på hur den används. Ett bra sätt kunde mycket väl vara att få till stånd en konkurrent. Känner du dig manad att dra igång? Kanske ett Word Wide Madison. W W M….

      HÄLSNINGAR
      Roger Södervall

      • Ett av dina vettigare svar, tack!

        Skillnaden mellan din och min syn på verkligheten är att du tror att vi lever i nån slags demokrati. Jag menar att det är en skendemokrati. Vi luras tro att vi har makt, att vi har valfrihet men när allt kommer omkring är vi bara kunder, produkter och valbosakp på den stora globala marknaden, och där har vi obetydlig makt, tyvärr.

        Jag ser ingen nytta i att starta ett nytt internet. Det vore som att bygga en motorväg bredvid den som går mellan Jönköping-Stockholm. Det finns redan en, som är reglerad och fungerar. Det bästa vore om vi hade politiker som hade stake nog att våga arbeta för folket istället som nu, mot folket. Kom ihåg att det är politiker som baxat hit FRA, NSA och allt vad övervakningsapparaterna heter. Det är inte du och jag.

      • Hej Peter
        För mig är demokrati något helt annat (Tänkte jag kunde återkomma till det i ett inlägg lite senare). Det jag menar är valfrihet och hur valfriheten kan underbygga makt åt folket. Varje nytt initiativ taget av en medborgare är en ny möjlighet att bredda valfriheten. På så vis decentraliseras makten i ett land. Den ideologiska kraften bakom detta tänk är som dynamit vid bygget av en tunnel genom berg.
        Jag tror verkligen inte att människor generellt förstår vad vi moderater menar när vi pratar om valfrihet. Man tror att det handlar om att kunna välja och ha medbestämmande lite som om det handlar om demokrati. Men det vi Moderater menar med valfrihet är att skapa nya initiativ så att urvalsbasen av tjänster, varor och produkter, är så bred som det bara är möjligt. Då är det oundvikligt att vissa av dessa initiativ sorteras bort. Du minns kanske mina tidigare inlägg där jag använder mig av ordet evolution som pedagogiskt redskap för att förklara min utgångspunkt.
        Valfriheten är makt. Att både kunna skapa valmöjligheter via det fria initiativet och att välja fritt som konsument på en öppen demokratisk baserad marknad, är den grundläggande ideologi som vi Moderater driver via vår ideologiska kamp. Alla kan vara med. Det krävs inte så förbaskat mycket som många tycks tro. Hoppas du nu inte fortfarande tycker att höger och vänster är ungefär samma sak. Jag tolkar det som att ditt intresse för politisk ideologi inte är speciellt stort. Dessutom känner jag att din syn på dina egna möjligheter att skapa valmöjligheter i samhället, är som på gränsen till depressiv. Se nu inte detta som att jag förväntar mig applåder från din sida. För det lär inte ske….

        Hälsningar
        Roger Södervall

Kommentera

