Våldet som balanspunkt


Att se mänskligheten genom ett öga är inte lätt. För den delen att ens försöka se det som är att kalla mänskligt i en samlad bild är i stort sett att betrakta som en omöjlighet. Vissa av oss har te x en fallenhet att ta till våld. Vissa andra av oss är att betrakta som stillsamma och motsåtander till alla former av våld.

Närmare en vetenskap på detta område har då inte jag lyckats hitta. Dv olika psyko-sociala utredningar pekar på spridda kopplingar hit och dit, när det kommer till att försöka bringa klarhet i varför vissa människor utövar mera våld än andra människor.

Utgår man ifrån den mentalt friska människan utan påvisbara onormala situationer, uppstår våld i Sverige huvudsakligen vid följande tillfällen: När unga män träffas och intar sprit, i nära relationer, vid idrottsevenemang i form av huliganism.

Det är helt klart så att vissa människor är mera våldsbenägna än andra människor. Men tittar man i ett bredare befolkningsunderlag uppenbarar sig det faktum att relationer har betydelse. Kopplingen våld och relationer blir helt plötsligt ett faktum. Våldet är tydligen något vi människor ägnar oss åt i våra relationer med andra människor.

Debatten om proffsboxningens vara eller inte vara är dagsaktuell. Att boxning kan vara ett sätt att förhärliga våld, kan såklart vara sant. Men det finns inte en enda utredning eller uppsats (Som jag har hittat) som lyckats med konststycket att koppla samman samhällsvåld med proffsboxning på vetenskapliga grunder. Det finns däremot ett stort antal antaganden om att det kan vara så att proffsboxning föder våldshandlingar i samhället.

Personligen kan jag tycka att boxning är en onödig sport. Jag har själv svårt att förstå de som frivilligt ger sig in i sporten. En sport som har målsättningen att utövarna skall slå varandra sönder och samman lockar verkligen inte mig. Det som däremot väcker mitt intresse för boxningen, är ur ett filosofiskt perspektiv. Frågan som lockar mig är varför boxning är en så pass stor publiksport. Vad är det som lockar?

Utgångpunkten för min teori är balans. Tankarna började för en förfärligt massa år sedan, då jag läste en artikel om en respekterad medborgare och familjefader som nattetid åkte runt i Stockholm och köpte sexuella tjänster av prostituerade. Först tänkte jag att det nog handlade om ett unikt enstaka fall. Men sen har jag hört detta om och om igen. Vanligtvis eller nästan alltid är det män som köper sexuella tjänster (Inte sällan med sadistiska inslag) (Även kvinnor kan såklart köpa sex men det är extremt ovanligt) härstammandes från fullkomligt otippade samhällspositioner.

Betraktar man människans själ som en balansvåg. På den ena sidan ligger plikter, ansvar och pålitlighet. Men vad lägger man då i den andra skålen när plikter, ansvar och pålitlighet blir allt för tung. Normalt ligger där bara ett rent samvete där och väntar på att får dela med sig av sitt lätta innehåll. Ett rent samvete är kanske det lättaste man kan bära, men kanske något det svåraste som finns att uppbringa.

Min teori är att våld är ett sätt att bringa balans i själen. Kanske är det så att några av oss tillfälligt upplever balans när man beskådar en boxningsmatch. Kanske är det så att den hårt ansvarstyngda mannen upplever balans i själen när han köper sex av en prostituerad.

Spekulationer är vad det är. Precis så som allt annat på detta område, så är det bara spekulationer.

Men kan man på något sätt testa om mina teorier är korrekta? Jag brukar ibland testa mig själv. När jag tycker mig ha som mest att göra på jobbet, stressar, tycker mig inte hinna med etc. Då brukar jag tänka vad jag lägger i den andra sidan av min själ för att kunna uppleva balans i tillvaron. Ofta kommer jag på att denna balans saknas. Inte allt för sällan kommer tankar upp huvudet att jag borde ta tangentbordet och kasta det i väggen. Nu gör jag tack och lov aldrig detta. Vad jag vet så finns det faktiskt vissa personer som också genomför dessa tankar.

Det finns såklart alla former av våld. Det finns destruktivt meningslöst våld. Men jag tror verkligen att huvudparten av det samhällsvåld vi upplever i Sverige är s k balansvåld. Den typ av våld som tjänar till att balansera en annan närliggande relation. Det kan handla om att balansera yrkesrelationer, äktenskapliga relationer, släktrelationer etc. Min tro är att de allra flesta av oss upplever denna balans genom att te x se en fotbollsmatch, boxningsmatch eller hockeymatch. För vissa är det inte tillräckligt, då går man längre, för att man är alltid i behov av att komma i balans själsligt sett.

Ett svar

  1. Reblogged this on Människovärlden.

Kommentera

