Tankar om valet 2014 från hängmattan


Sommar och soliga dagar är vad som stundar för många de kommande veckorna. Långa ljusa dagar med samvaro, värme, sol och bad, god mat och de närståendes kärlek är det närmaste en utmaning, som några goda veckors semester har att erbjuda.

Det är kanske inte bara jag som tänker på september 2014, men jag är nog så gott som ensam i mina funderingar vid denna tidpunkt på året. Att inte hetsa upp sig inför en valrörelse är lika omöjligt för mig som en för en fisk att överleva på torra land. Men valet 2014 är i mina ögon något alldeles speciellt. Att jobben och ekonomin kommer att vara viktiga faktorer i valet 2014 är väl ställt utom alla rimliga tvivel.

Hur många jobb som än kommer att skapas fram till september 2014, så är det en strid som står att vinna och det är slaget om kvinnornas gunst. Det politiska parti eller för den delen politiker som vill vinna framgång i valet 2014, är den som lockar till sig kvinnor i sin ”gillalista”. För mig är valet 2014 det Feminina valet.

Jag kan se en mängd frågor som inte uttalat vänder sig till kvinnor eller för den delen det feminina tänket, då även många män faktiskt idag kan tänka feminint (Som om det skulle vara en nyhet?).

Så där lite snabbt kan jag tänka mig fyra stora frågor och samhällsutmaningar där de saknas en tydlig feminin linje:

1, Jobben. När jag hör politiker idag pratar jobb och arbetslöshet är det en tydlig manlig profil i denna utmaning. Hur tänker te x en arbetslös kvinna. Hur ser te x den feminina bilden ut när man betänker ungdomsarbetslöshet och faktisk arbetslöshet?

2, Ekonomin. Andefattigheten i denna så viktiga fråga börjar bli uppenbar. Vi vet idag att Sverige klarar sig mycket bra i förhållande till det krisande Europa. Vi vet att vi kan satsa och reformera när övriga Europa bara kämpar för att klara sig igenom vardagen. Men för mig är denna retorik inte vägvinnande. Den är bara konstaterande. Typ, vi vet att vi har många utmaningar i samhället, men vår ekonomi går ju så bra om man jämför med övriga Europa etc. Denna typ av retorik kan uppfattas som att man inte tycker att samhällsutmaningarna i Sverige är så värst viktiga. Lite som den där filmen om ett semestrande par som åtminstone hade tur med vädret etc. Även i denna samhällsutmaning efterlyser jag ett feminint perspektiv. Bilden av att det går bättre för Sverige än övriga Europa måste nog tonas ner. Bilden av våra samhällsutmaningar måste kraftfullt skruvas upp, allt under skenet av feminismens brinnande låga. Hur ser landets kvinnor på Sveriges starka ekonomi? Tycker de ens att den är stark?

3, Utanförskapet. Här är en fråga som bara vi moderater vågar lyfta. Här pratar vi om en betydande mängd människor. I denna grupp befinner sig mer är var 10:e Svensk i arbetsför ålder. I faktiska tal handlar det om ca 800 000 människor. Alltså en betydande maktfaktor i samhället.  För att dra en spännande parallell, så får man slå ihop Centerns och Folkpartiets röster i valet 2010 för att få ihop ca 800 000 röster. Skulle vara spännande att veta hur många av dessa människor i denna grupp, som faktiskt väljer att utnyttja sina medborgerliga rättighet och lägger en röst i valurnan under september 2014. Här är en fråga som under årtionden varit styrd av skam och undertoner av grabbighet. Hur ser en feminin bild ut av denna samhällsutmaning?

4, Invandring och  integration. Grabbigheten och de grova generaliseringarna i dessa samhällsutmaningar vet i princip inga gränser. Kraftfullt påhejade av stolliga Sverigedemokrater lämnar denna samhällsutmaning så gott som helt det feminina tänket. Hur ser te x kvinnor generellt på det där med integration? Inte ens om jag anstränger mig, vänder och vrider på utmaningen, kan jag få in feminina tankebanor i den politik som te x förespråkas av Sverigedemokraterna. Ett vinnande drag i denna fråga är att hitta en bild som speglar en gemensam övergripande feminin uppfattning om invandring och integration. För att sedan utforma en politik som svarar för dessa tankebanor.

På det ena eller andra sättet är jag övertygad om att hanteringen av dessa fyra samhällsutmaningar, kommer att vara avgörande för en valseger 2014. Det parti som klarar av att lyfta in det feminina perspektivet i dessa frågor och sen lyfta upp dem i den heta debatten under det kommande året, har mycket goda chanser att få regera landet de efterföljande 4 åren.

Kommentera

