Jag får helt enkelt inte tillräckligt


Jag älskar politik. Varför så många säger sig tycka illa om politik är för mig en gåta. Politik är inte isolerat en uppgift för högt betalda politiker och förtroendevalda. Politik är den där uppfattningen om invandring som jobbarkompisen framför på fikarasten. Politik är att förhandla med sin son om ersättning för en utförd tjänst.

Att inte ha en uppfattning är också en form av att bedriva politik. Politik kan mycket väl vara precis allt vi människor tänker och bestämmer oss för att göra och inte göra.

Att jag spårar in på detta tema är bl. a beroende på att jag igår lyssnade på Fredrik Reinfelds tal i Almedalen. Det där med att förbereda sig använder Fredrik som tändvätska i kampen mot sin huvudmotståndare Stefan Löfvén. Men min tankar svävar i väg åt ett annat håll.

Jag tänker mig livet som en helhet och hur mycket i livet som handlar om att förbereda sig väl. Jag tänker mig att många idag inte tar sina åsikter på allvar. Inte ger sina åsikter tillräckligt mycket underbyggnad, för att åsikterna skall kunna göra skillnad i de sammanhang där de är tänkta verka.

Jag ser det lite som att en åsikt är som en pinne, hämtad av en människa i skogen. Vad det sen blir av denna pinne är upp till den människa som stod för upphittandet. Antingen väljer man att helt enkelt låta pinnen ligga kvar på märken där den från början fanns.  Det är som sagt ett sätt att hantera åsikter på. Inte på något sätt felaktigt. Det är kanske så de allra flesta av oss hanterar sina åsikter.

Men är man nu en människa som stå där med sin upphittade pinne i handen. Vad är det då som gör att vissa av oss väljer att förvandla denna åsikt till en åsikt värd att skapa en politik runt? Varför låter man då inte bara pinnen ligga där på marken?

Det är här jag tror dagens politik stå och stampar. Många av oss tror sig ha en pinne i handen. De allra flesta av oss kastar bort den. Några få av oss tar fram kniven och börjar tälja. Men mycket få av oss gör något praktiskt med sina upphittade pinnar.

Politik är att kunna skapa idéer om livet och allt där omkring. Dagens välfärdsliv handlar ofta om den andra sidan av livet. Den sidan där man åtnjuter tidigare tankar och idéer. Idéer som kommer i från tidigare pinnletare. Frågan som lockar mig är vad dagens pinnletare hittar under sina skogsvandringar.

Allt börjar (Och kanske slutar) med en människa. Sen är det tankarna som styr vad som skall ske och hända. Alla besitter denna förmåga. Men mycket få av oss har det tålamod, kunskap och privilegierad ställning att kunna känna sig vara delaktig i hur dessa tankar påverkar samhället.

Då är vi tillbaka där detta inlägg började. Vikten av att förbereda det som komma skall. Tanken och viljan är bara startskottet för politik och politiskt agerande. Det som sen utspelar sig är helt avgörande för vad som verkligen blir verklighet. Hur väl förberedd är du att sätt dina drömmar och tankar i verket…?

Kommentera

