Lyssna till ord som inte sägs


Vi säger det vi önskar en åhörares öra skall uppfatta. När man läser en text uppmanas man ofta att läsa mellan raderna, för att fullt ut förstå en skriven text. Här handlar det alltså om att förstå den delen av ett budskap som inte uttalas. Allt för att hela budskapet skall komma i dagens ljus.

Det talade ordet är på många sätt fasinerande. Sannolikt handlar det en blandning mellan ljud och känslor som gör att vi kommunicerar med hjälp av flöden av ord. En ström orala ljud som får oss att reagera. Jag tänker mig en sångare som berör. Med rösten som redskap kan denne sångare få miljontals människor att känna sig väl till mods och dyrka denna person som om denne vore en Gud. Det kan även handla om en gudabenådad retoriker. En politiker som med röstens hjälp för människor i stora skaror att lyssna.

Men vari ligger då röstens makt. Är det bara så att en del människor födda med en förmågan att beröra andra med sin röst?

Det finns enormt många sångare som tekniskt sjunger väldigt bra. Man kan hålla höga toner och sjunga så att det låter helt perfekt. Men i stort sett ingen är villig att lyssna på sångaren. Sedan kan det dyka upp sångare/sångerskor som med repig och lite halvfalsk stämma underhåller miljontals människor. Samma sak gäller retoriker. Man kan ha Världens bästa budskap, men kan man inte få människor att lyssna på budskapet faller allt platt till golvet som en misslyckad omelett.

Skillnaden ligger i hur man hanterar de ord som inte har någon innebörd i sammanhanget, konstpauser, stönanden, klickanden eller bara tystnad etc. En klok man har sagt till mig. Skall man förstå en människa fullt ut, så är det när denne är tyst man verkligen skall lyssna.

Så länge man verkligen har något att säga är man s.a.s skyddad bakom ett socialt pansar. Det är i tystnaden man är sårbar. Det är när en person vågar vara tyst som den verkliga personen framträder. Så som han en gång skapades. När man inte gör något i syfte att förställa sig. Det är då man blir intressant.

Kan det då vara så att den skickliga retorikern i sjäva verket är bra det han gör, för att han har ett bra förhållande till att kunna vara tyst. För det är även så att man kan vara för tystlåten. Förmågan att vinna förtroende bygger på en perfekt balans mellan att tala och att vara tyst, eller på något annat sätt få åhörare att få se talaren/sångaren bakom den sociala masken.

Bra exempel på detta är te x de duster som utspelade sig mellan Thorbjörn Fälldin och Olof Palme på 1970 talet. Olof Palme som med sin elegans och överlägsna förmåga att svinga sig i retorikens höjder, fick se se besegrad av en lätt darrig, svettandes och skorrandes Torbjörn Fälldin som bitvis inte fick fram speciellt många ord.

Vad är det då man lyssnar efter i tystnaden? Om man hanterar frågan lite vanvördigt skulle man kanske besvara den med att man lyssnar efter hjärtslag. Man lyssnar inte efter retorikerns briljanta framsteg och storslagna bedrifter. Man lyssnar till den som vågar visa sitt hjärta. Det krävs mod, det krävs självkännedom att bli en god retoriker.

Det är i tystnaden och ensamheten man möter sig själv. Det är i mörkret man ser de ord man inte kan ge uttryck för. Bilden av te x en sångare blir tvådimensionell om han/hon inte vågar se sig själv som en sårbar människa i livets mörkaste stunder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: