Till den yttersta spets


Så gryr en ny dag. Måhända att det är en söndag. Men allt är sig likt. Känslan är att göra ett blogginlägg om politisk kraft och handlingsförmåga. Den för dagen något statiska debatt om hur olika politiska alternativ tror sig kunna skapa nya jobb och nya företag, ter sig ibland oproportionerlig. Det som borde kunna vitalisera debatten är att belysa den eller de människor som faktiskt står i begrepp att visa sitt initiativ i form av att precis vara på väg att anta en ny utmaning.

Det är en sak att säga sig bedriva en politik, som skall underbygga och hjälpa den som verkligen vill visa sig på styva linan som jobbskapade företagare. Men i sanning borde det vara den jobbskapande företagaren som bäst är skickad att belysa sakens natur.

Men sen när allt kommer omkring, så är det helt andra saker än politik som verkligen till sist avgör om en företagare kommer så långt i sin karriär så att en nyanställning är på väg att bli aktuell. Viss kan det hjälpa lite på marginalen med lägre skatt alt moms. Men det som verkligen är avgörande för en företagare det är att ha en konkurrenskraftig produkt, som gör det möjligt att bedriva företaget med en hållbar omsättning och vinst. Nu är det säkert så att absolut ingen blir överraskad. Här handlar det om att slå in öppna dörrar.  Jag hade verkligen inte tänkt ägna detta blogginlägg åt att förklara vikten av att gå med vinst om man driver företag. Jag hade tänkt gräva ner mig i de drivkrafter som får en människa att gå över tröskeln, in i Världen där jobb skapas, nämligen i landets alla företag.

En företagare kan i princip vara vem som helst. Skulle man vara lite elak, skulle man kanske kunna kalla de flesta nyföretagare, godtrogna på gränsen till naiva. Konkret kan man säga att skillnaden mellan en företagare och en som är anställd, är att arbetsdagen för en företagare är två-fyra timmar längre. Extra timmars arbete som absolut inte per automatik behöver betyda att man för den delen tjänar mer pengar. Snarare är det så att man kanske tjänar lite mindre och behöver jobba lite mer som företagare kontra om man är anställd. Vanligtvis är detta kunskaper som drabbar företagren efter ett år eller så.  Men åter till huvudämnet, nämligen drivkrafter att hantera sitt initiativ genom att driva företag. Än så länge verkar det som jag bara kommer att prata om det som normalt ter sig avskräckande med att vara företagare.

Men det måste ändå fastslås att företagandet inte är en dans på rosor, eller ens en dans överhuvudtaget. Det handlar om ett vardagsslit, som inte bara är riktat mot att hantera den tjänst eller produkt man har för avsikt att omsätta. Det handlar om ett socialt engagemang, då det alltid kräver att man har sociala kontakter och kontaktnät för att ett företag, hur litet det än är skall fungera. Därutöver behövs att man själv som företagare har kontakter med myndigheter, finansiärer och även har en känsla för hur marknaden påverkas av det sätt, man bedriver sin verksamhet. Eller med andra ord, hur mina kunder påverkas av det marknadsspråk mitt företag förmedlar.

Som politiker är man kanske vinklad att se det som bäst passar den ideologi man försöker förmedla, när det kommer till jobbskapande och nyföretagande. Det är i mångas ögon förväntat och tas kanske för att vara en självklarhet.

Den politiker som tar första steget in i verklighetens jobbskapandeprocess, kan mycket väl vara en vinnare. Ser man till de två senaste valens vinnande slogens, behöver man inte ha mycket fantasi för att förstå vad som väljarkåren förväntar sig. Man förväntar sig en politik som skapar nya jobb. Sen att faktiskt få mer i plånboken när man jobbar, än om man lever på bidrag är nog av underordnad karaktär. Det där med lön och löneförhandlingar kommer jag att ta upp i ett kommande inlägg. Här är ett område som verkligen väcker min nyfikenhet. Paradoxerna bara haglar under rubriken lönesättning och lönepolitik. Här har vi ytterligare ett exempel på vad som händer när Marxismens galenskaper släpps lösa. Men det återkommer jag till.

Arbetsmarknadspolitikens grundförutsättning är enkel. Antingen skapar man som politisk ledare nya jobb eller så skapas det inga nya jobb. Hade det slutat där hade det varit enkelt att vara arbetsmarknadsminister. Det handlar även om att det skapas tillräckligt många jobb och dessutom i branscher där det finns utbildad personal att rekrytera. Nu är vi inne i en helt annan  historia. Drar man sen vidare tankebanorna och omvandlar allt till en parameter och döper om utmaningen till att bekämpa arbetslöshet, öppnas ett spektrum att frågeställningar, utmaningar och direkt uttalade problem.

Det läggs idag resurser på att hitta kopplingar mellan skattesänkningar och de nya jobb som skapats till följd av gärningen. Jag vill mena att här handlar det om att kunna skilja på mål och medel.  Här gäller det även att kunna bryta ner utanmaningarna i mindre delar. Övergripande storslagna målsättningar som tenderar att bli missvisande, beroende på att för få grundläggande faktorer inte kunna beräknas utifrån korrekta fakta, bygger på ett redan växande politikerförakt. Jag vill mena att det t ex är på denna gren som det knoppar fram en rekryteringsbas till Sverigedemokraterna.

Ser man jobbskapandet på lokal nivå, ur ett regionalt perspektiv lyser de kreativa åtgärdena med sin frånvaro. Det kan mycket väl vara så att problemen inom arbetsförmedlingen, är en bidragande orsakerna till att jobbskapandet inte fått del av de resurser som jobblinjen ackumulerat. Vi vet idag att t ex matchningen på arbetsmarknaden står inför stora utmaningar.

Sammafattningsvis kan man säga att här har vi mycket kvar att göra. Pedagogiskt gäller det att visa hur nya jobb skapas. Det gäller självklart att visa på förhållandet mellan nyskapade jobb och den faktiska arbetslöshetssiffran, på ett sätt som gör att väljaren 2014 blir nyfiken på att vara aktiv som både jobbsökande och jobbskapare i det fortlöpande välfärdsbygget av nationen Sverige.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: