Den (s)junkna ideologiska (s)kutan


Man kan precis vilka åsikter som överhuvudtaget är möjliga när det kommer till politik. Men all politik vilar alltid på en ideologi. Det är helt ofrånkomliga fakta. De senaste dagarnas utspel från Stefan Löfvén och socialdemokraterna gällande ett rött regeringsalternativ, är inget annat än ett exempel på ett vänster parti som helt enkelt inte vill tas med den ideologiska grund som faktiskt är partiets egna.

Vi har sett otaliga försök där socialdemokraterna i historien gärna lämnar sin vänsterideologi. Men man springa ifrån nästan vad som helst, men man kan inte springa ifrån sin historia och ursprung. Vänsterpolitiken är hämtad i från flydda tider. Dagens samhälle och kanske till och med den politiska evolutionen har lämnat Marxismen bakom sig. Det är faktiskt så att det är denna ideologi som ligger till grund för en mängd olika skapelser i den politiska sfären. Det har alltid funnits enorma svårigheter att omsätta denna ideologi i verkligheten (Eller så att dagerns människor förstår IRL).

I Marxismens namn går det fantastiskt bra att utforma en smäktande retorik som alla egentligen vill höra. Men den är praktiskt taget omöjlig att genomföra IRL. Jag är en människa som gillar att dricka vatten direkt från källan. Skall man som jag gå på andra för att de bedriver politik utan att ha en riktig ideologiska grund att stå på, borde kanske jag förklara min syn på det där med politisk ideologi.

Det är inte i tillfällighet att denna blogg är döpt till människovärlden. När jag en gång i min ungdom studerade det där med politisk ideologi. Under en sen natts läsande lärde jag mig att förstå det där med politisk ideologi och hur den egentligen påverkar oss människor. Jag lärde mig att det var människovärdet och synen på människan som egentligen är den springande punkten i alla politiska ideologier. Mycket snabbt förstod jag vad som händer med människovärdet om man inför Marxism i ett samhällsbygge. Marxismen säger att alla skall vara lika alla skall vara med och äga samhället de befinner sig i. Vilket såklart i sak är och låter helt korrekt. Men tittar man sen på hur det ser ut IRL, så ser vi att så inte alls är fallet. En människas likvärdighet med andra människor, är inte en rättighet man bara kan lagstifta fram. Här hittade jag min ideologiska grund. Det är en enormt stor skillnad på att skapa ett samhälle där alla människor verkligen känner sig likvärdiga utifrån förmåga, kontra att man bara genom en revolution bestämmer att alla människor är likvärdiga. Jag ser Marxismen som en lat mans verk. Jag ser Marxismen som en ideologi som inte i något avseende väger in människovärdet i det som skall åstadkommas. Jag ser Marxismen som en ideologi som inte alls väger in perspektivet IRL.

Bara för att man bestämmer att alla människor är likvärdiga eller genom en revolution ser till att störta den sittande makten, blir inte en människa mer värdig i andra människors ögon. Först när en människa verkligen ökar sin förmåga och lär sig att koordinare sig i det social livet påverkar man sitt verkliga människovärden. Liberalismen feltolkas ofta för att vara allt för frisläppt. Men den paradoxala sanningen är den, att för att man skall känna sig fri måste man uppbära ett visst människovärde. Här har vi grunden för min politiska kamp och det handlar om människovärdet. Alltså, skall man införa Liberalismen i ett samhälle måste man se till att skapa underlag för att människor skall kunna höja sitt människovärde. På den motsatta sidan har vi då Kommunismen där man på motsvarande sätt måste se till att sänka människovärdet till en så pass låg nivå där alla kan känna sig likvärdiga.

Det är alltså på dessa grunder som te x Vänsterpartiet och socialdemokraterna är emot en skola där man verkligen lär sig något. Det står t.o.m. o vänsterpartiets partiprogram att man är emot betyg i grundskolan. Kanske är det så att man säger något annat idag. Men så fort man som socialdemokrat får en möjlighet, så är det kunskaperna i den Svenska skolan man börjar skära ner på. Man vill sänka status på kunskap och göra högre kunskap till något som bara är till för den styrande makteliten. Det är alltså synen på människovärdet som grundlägger min politiska kamp. Det är sant att alla är vi bara människor i grund och botten. Men det är också en sanning att vi alla är olika. Men jag vet vad den fria människan kan utföra. Jag har sett vad som händer när vänsterkrafterna i Sverige ville skapa Medelsvensson begreppet, eller när Marxismen skapade den stora gråa kuvade massan.

Idag är det andra tider. Idag är denna kamp omskriven till att handla om höga eller låga skatter. I min värld står ett högt skattetryck för ett förminskat människovärde och ett lägre skattetryck för ett ökande människovärden. För mig är detta, hur paradoxalt det än kan låta, en fråga om solidaritet, rättvisa och jämlikhet. Här har vi höger och vänster i sin grundform. Med vänster är solidaritet, rättvisa och jämlikhet något man med våld skall tillskansa sig. För höger är det något man över tid ser till att skapa förutsättningar för att kunna skapa för alla människor.

Som jag ser det, finns det idag inget berättigande för vänsterpolitik i egentlig mening. Det borde vara en självklarhet att vi inte skall bygga samhällen som är beroende av att skapa en kuvad grå massa människor för att det skall kunna fungera. Dagens samhällen måste ha liberalismens grundläggande syn på det konstant ökande människovärdet utifrån alla tänkbara grunder, så väl det rent humana perspektivet som utifrån kunskaper, färdigheter, tillgångar och social status. Åtminstone för mig finns det ingen annan väg in i framtiden.

3 svar

  1. Det var länge sedan du pluggade politisk ideologi. Det var länge sedan Socialdemokraterna var ett vänsterparti. Släpp sargen Roger och förstå att det är mycket litet som skiljer SocialModeraterna och De Nya Moderaterna idag.

    Jag orkar verkligen inte ta det där med skolan och betyg men jag gör väl ett försök till då. Idag har vi Björklunds skola och vad vi har fått är en skola (särskilt riskkapitalägda friskolor) där det delas ut glädjebetyg för att locka till sig elever (för att komma åt skolpengen såklart) vilket i praktiken betyder att eleverna lär sig mindre idag. Att det ska vara så svårt att få in i din konservativa nyliberala skalle. Alla undersökningar visar på att skolresultaten sjunker. Enligt dig är det som alltid Juholts fel, eller någon annans. Aldrig den som är den verkligt ansvarige. Därför går det inte att ta dig på allvar i en debatt.

    Det var inte bättre förr, det är bara det att det är sämre idag…

    • Hej Peter
      Återigen går du in i debatten och blandar samman grundläggande politisk ideologi med realpolitik (Så som alla med vänstersympatier normalt alltid gör). Grundläggande ideologi i politikens Värld handlar bl. a om synen på det där med människovärde. Realpolitik är att hantera vinster i företag som drivs inom välfärden, det handlar om skillnader mellan privata och offentligt drivna välfärdsföretag. Men grundläggande politisk ideologi handlar om hur man hanterar begrepp som styr synen på människans verkliga värde och hur man gör för att stärka en människas värde i samhället. Det handlar även om hur man bygger ett samhälle mera rättvist. För mig är ett rättvist samhälle där man skapar människovärdet utifrån humana värden, samt där människan utifrån valfrihet och frihet skapar sitt liv, på det sätt han/hon bäst anser vara förening med den individuella drivkraft som står till buds vid varje unikt tillfälle.
      Ska du och jag kunna ha en meningsfull ideologisk debatt bör dessa två begrepp kunna särskiljas. Testa gärna tyst för dig själv, att särhålla dessa begrepp och samtidigt köra de vanligaste vänsterflosklerna.

      Ta te x perspektivet människovärde och debattera på ett sätt där du är emot vinster i välfärden. Ta samma perspektiv och testa att vara för höga skatter. Det är inte lätt att hitta positiva värden bakom te x solidaritet , rättvisa och jämlikhet då..
      Vänster politik vilar idag på enbart luft. De finns ingen bärande ideologi därinunder som gör eller tillför något verken i det humana perspektivet eller så i det lite mera vardagliga så som te x ekonomi och skatter. Dagens vänsterpolitik är ett enda stort luftslott.. Än mer än tidigare.. Då fanns det åtminstone någon som var bredd att genomföra vänsterpolitik så som den en gång var tänkt..

      Hälsingar
      Roger Södervall

  2. Aha. Ok. Och om vi då studerar den realpolitiska verkligheten idag då med sittande regim och dess syn på människovärde kan vi enkelt se och konstatera att vad vi medborgare har fått (och valt) är ett korporativistiskt system där de som har makten tjänar de stora företagen och medborgarna satts på undantag och tutats i att de har valfrihet från att de vaknar till att de somnar.

    Hej å hå.

Kommentera

