Sjuka


Människovärlden

Debatten om sjukföräkringen går vidare. Förändringar som faktiskt leder till att sjukförsäkringen återgår till det som den faktiskt urspungligen var utformad att hantera, nämligen personer med sjukdom, har kritiserats hårt.

Allt för godtyckliga och ibland även felaktiga bedömningar har gjort att personer som inte är kvalificerade att uppbära sjukersättning, har på bekostnad av att allvarligt sjuka uppburit sjukersättning.

En debatt som av flera själ och orsaker som urspungligen är medicinsk, har upplyfts till nationell topppolitik.

För mig är det enkelt. Antingen är man av medicinska, psykologiska eller kroppsliga orsaker förhindrad att delta i det fortsatta samhällsbygget. Eller så är man frisk och aktivt deltar dagligen i samhällsbygget efter sin egen vilja och förmåga.

I grund och botten handlar det om samhällsmoral. Kan jag sjukskriva mig för att hinna hämta barnen? Kan jag sjukskriva mig för att det blev lite sent igår? Kan jag sjukskriva mig för att jag inte trivs…

View original post 108 fler ord

Kommentera

