Från affärplan till affärshemlighet


Frågan är om väljarna verkligen köper den rödgröna soppan i september. Efter att beskådat den bluff som Magdalena Andersson kallar en budget som skall representera socialdemokraternas ekonomiska politik inför valet 2014, ställer man sig verkligen fråganden till hur det står till med seriösiteten. Man väljer där helt att lämna frågor om t ex sjukförsäkringen utan ett enda ord. Men det som verkligen är skrämande, är att det finns en förfärligt massa poster på utgiftssidan, men när det kommer till inkomstsidan lyser svaren med sin frånvaro.

Tänk om man presenterat en dito budget i ett affärsdrivande förtetag. Bara redovisa utgiftssidan, för att sen i förhoppning om att det säkert kommer goda tider och helt förbise att beräkna säkerhetsmarginaler.

Man säger sig kunna utbilda fram nya jobb. Men vilka företag skall anställa alla nyutbildade människor. När beräknas alla dessa människor vara färdigutbildade?

Det är knappast troligt att kunna övertyga en enda människa. Har svårt att tänka att ens de egna leden riktigt förstår vad som är på gång. Det måste uppstå en förfärligt massa tvivel. Var skall pengarna komma ifrån?

Handlar det bara om skattehöjningar står vi inför en skattechock av sällan skådat slag. Sett ur detta perspektiv är det förståeligt att man inte vill presentera var pengarna kommer ifrån. Det blir hushållens handlingskraft och landets konkurrenskraft som får ta smällen. Det är ingen nådig käftsmäll landets barnfamiljer fick ta emot av sossarnas Magdalena Andersson…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: