Var det väckarklockan som ringde?


Kommunister, Nazister, Fascister och gröna idealister går framåt i EU valet. Är det så att krisen återigen gör att Europa glömmer sin historia i närtid. Är det så att bruna, röda och gröna färger är vad man tar till när nöden grumlar det sunda förnuftet.

Vad är det som gör att människor tappar tron på frihet när det blåser snålt? Varför blir helt plötsligt frihet och demokrati underordnat när man hör röda och bruna stöveltramp?

Utmaningar som handlar om att bygga frihet kan aldrig lösas av rödbruna stöveltramp. Många idag levande har faktiskt hunnit uppleva vad som händer i ett samhälle när röda krafter står för regerandet i ett land (Sovjetunionen). Vi behöver bara gå 80 år bakåt i tiden för att se vad som händer när ett samhälle styrs av Nazister och Fascister.

Dagens EU val måste få agera väckarklocka inför valet i september. Vänsterpartister och Sverigedemokrater måste få stå till svars för sin syn på frihet. Visserligen säger de sig vara demokratiska. Men frihet är inget som kommer högt upp på deras agenda.

Sveriges och Europas väg framåt in i framtiden går inte via begränsad frihet. Det vi alla behöver är mer av frihet, tolerans och förståelse.

4 svar

  1. Nazister och fascister dyker ALLTID upp när det blir oroligt och samhället börjar falla sönder. Ställ dig frågan vilka mekanismer och vilken politik som gjort att Sverige och Europa börjar falla sönder. Vilka bär det politiska ansvaret till att det blivit så här?

    Kom ihåg att 51 procent valde att inte rösta i EU-valet. Kanske är det dem som är den stora faran.

    Om du inte använder din röst kommer andra att använda din tystnad och det är precis det vi ser nu.

    • Hej Peter
      Det gläder mig att du har en konservativ ådra. Man får kanske omvärdera dig. Oväntat positivt…

      Hälsningar
      Roger Södervall

      • Var någonstans säger jag att jag är konservativ?

        Din totala avsaknad av analysförmåga visar sig än en gång…

      • Hej Peter
        Citat/”Nazister och fascister dyker ALLTID upp när det blir oroligt och samhället börjar falla sönder”/Slut citat. Ett mera konservativt uttalande får man nog leta efter. Inte ens jag har producerat något liknande. Jag är imponerad.
        Ungefär samma sak som att säga det var bättre förr… Det är vad gamla konservativa gubbar brukar säga på ljugarbänken…
        Jag antar gärna utmaningen. Jag kan vara obehagligt konservativ när så önskas. Testa gärna min konservativa förmåga. Vad jag vet är den bara överträffad av Carl Bildt. Men jag kan bättre. På denna stjärnhimmel finns bara en gud och hon heter Margret Thatcher. Man känner sig knappast värdig att ens nämna hennes storhets namn. Konservatismens obestridda gudinna.
        Ps. För övrigt vinner Ghana fotbolls VM. Ds.
        Hälsningar
        Roger Södervall

Kommentera

