Flyktig flyktingstatus


Vid medelhavet och länderna däromkring utspelar sig idag en flyktingkatastrof. Samtidigt som främlingsfientliga partier i Sverige och Europa vinner mark.

Alla bör rimligen så sin sak prövad. Alla har rätt att få sinn status som flykting prövad enligt kommissionen om de mänskliga rättigheterna. Det är inte en politisk fråga. Det är en mänsklig rättighet.

När man hör främlingsfientliga partiers retorik, uppvisas en oroväckande okunskap på detta område. Retoriken bygger på att förvilla åhöraren. Migration, invandring och flyktingstatus blandas ihop till en brun sörja. Alla länder som stöder de mänskliga rättigheterna skall försvara asylrätten på samma nivå som man förvarar demokratins alla funktioner.

Sverige är ett land som skall försvara asylrätten ovillkorligen. På svenska mark finns endas tre benämningar för personer som vistas i landet. asylsökande, Svenskar och arbetsinvandrare. Nu finns visserligen anhöriginvandring. Men en anhöriginvandrare som tillhör samhället är en Svensk.

I skrivandes Värld finns inget som heter invandringspolitik. Däremot finns inrikespolitik där alla Svenskar ingår. Inrikespolitiken skall hantera frågor och samhällsutmaningar som är kopplade till Svenskar med annat ursprungsland än Sverige.

6 svar

  1. Nej, nu svänger attityden i Sverige.

    Krigsflyktingarna i Mellanöstern gör att väldigt många tänker, att Jimmy Åkesson har rätt när han säger att vi skall koncentrera flyktingpolitiken (observera nu begreppet flykting) till hjälp till de länder som får bära en orimligt stor börda. Det är ofattbart att inte EU tar en omedelbar ställning till den hjälp i närområdet som är oundviklig och omedelbar.

    Sedan finns problemet med Grekland och Italiens, delvis också Spanien som får ta emot dessa båtflyktingar som riskerar livet. Dessa personer är en blandning av krigsflyktingar, politiska flyktingar och migranter.

    Krigsflyktingar är ett akut problem eftersom de är flyktingar på grund av pågående strider i deras område. Vi måste hoppas att själva krigen stoppas. Kan vi inte det kan vi snart ha samma problem i Nordeuropa med flyktingar från de länder i Östeuropa och de Baltiska staterna som Ryssland försätter att ‘befria’.

    Det som för Sverige är aktuellt är att diskutera och belysa Sveriges integrationspolitik. Likaså kan asylpolitiken förtjäna en genomgång. Vi måste se att floskler om humana idéer och allas lika värde måste vägas mot en verklig situation och Sveriges verkliga förmåga.

    Det stora problemet är den normala migrationen – folk söker sig till platser där de kan försörja sig. Där har liberalerna ett övertag därför all erfarenhet visar att liberalism och fri marknadsekonomi och handel är vägen till att besegra fattigdom och skapa försörjning, skola, vård och omsorg.

    • Hej Per
      Som du säkert förstå har jag problem med din terminologi. Jag är en obotlig anhängare av de mänskliga rättigheterna. Alla har alltid rätt att pröva sin sak. Alla har alltid rätt att bli bedömd som människa med lika mycket värde som alla andra. Precis på samma sätt som jag slår vakt om demokratin.
      Skulle jag själv hamna i en situation av att vara flykting, hoppas jag på rätten att få min sak prövad enligt de mänskliga rättigheterna. På att få stöd, skydd och hjälp under den period då mitt ärende behandlas. Jag tror verkligen att det är detta hopp som lyser upp vardagen hos all de miljoner som idag flyr från krig och elände. Detta är den gnista som jag alltid är beredd att offra mitt liv för. Finns det hjärterum, finns det alltid stjärterum…

      Hälsningar
      Roger Södervall

      • Nej, jag förstår inte vilka problem du har med min terminologi. Förklara.
        Hälsningar
        Per

      • Hej Per
        För mig finns inte integrationspolitik. För mig finns bara inrikes samhällsutmaningar där alla Svenskar trivs och jobbar tillsammans. Vi som befinner oss på Svensk mark, skall se till att skapa jobb och utveckla välfärden så att alla kan ta del av den.

        Hälsningar
        Roger Södervall

  2. Ingen integrationspolitik uppfattar jag så att de som får uppehållstillstånd lämnas att efter egen förmåga anpassa sig till sitt nya hemland. Det kan betyda ökad betydelse för olika organisationer och institutioner att ge dessa personer hjälp, bl annat med språkundervisning. Har jag uppfattat dig rätt?

    • Hej Per
      Befinner man sig i Sverige. Ska alla beredas samma möjligheter. Det måste vara politikens utgångspunkt. Eller man kan kalla det Liberalismens strävan. Fria individer som skall växa på bästa tänkbara sätt utifrån bästa möjliga förutsättningar.

      Hälsningar
      Roger Södervall

Kommentera

