Maria Magdalenas make Jesus


En kvinna som i historieböckerna framställs som allt i från att varit prostituerad, till Jesus man, och nu senast även som en potentiell Evangelist. Vi vet idag att nya testamentet i Bibeln sammanställdes av präster flera hundra år efter Jesus död.

Då som nu är prästerskapet ett patriarkat med några få undantag. Män skrev en Biblisk historia i syfte att tjäna mäns intressen. Med celibatet som krona på verket där mannen skulle kunna leva utan kvinnors inverkan. Därför var det viktigt att framställa Jesus som ensamstående och stark. Med denna bild av mannen skulle kvinnan kunna kuvas. Kanske är det just här som bilden av en stark kvinna, förvandlas till en kvinna som flyger på sin kvast för att bedriva otukt med djävulen. Det är alltså inte den starka kvinnan som flyger till djävulen. Det är den starka kvinnans frihet som är hotet.

Idag pratas om Genus och Feminism. Kanske är det så att Religionen är roten till ojämlikheten mellan könen. Religionen framställer ofta kvinnor som jungfruföderskor, häxor och prostituerade. I bästa fall framställs kvinnor som stöttande och förstående i bakgrunden, bakom framstående män som utför mirakel. Men generellt är det kvinnor som står i vägen för mirakel utförande mäns framfart i sina liv.

Bibeln, Koranen etc. är en enda lång manslobbyism . Män som skapar en behaglig Värld för män.

På mycket goda grunder kan man anta att Maria Magdalena var gift med Jesus. Att Jesus själv var frukten av en utom-äktenskaplig förbindelse. Varför har du präster och teologer lagt ned så mycket krut i att förändra dessa historier?

Enligt skrivande handlar det om två saker. Synen på kvinnan som underställd och behovet av att kunna skapa själslig upphöjdhet. Skapa en själ upphöjd över mänsklig svaghet. För att kunna utföra detta måste först mänsklig svaghet kunna definieras.

Först skapas en man som är avlad utan sexlust. Sen lever denna man sitt liv helt utan kontakt med kvinnor. Först när han är död uppenbarar sig en prostituerad kvinna och utför den sista svepningen. På det tredje dagen uppstår hand från de döda och lämnar jorden för att ansluta sig till sin far som sitter i himlen och väntar på honom.

Lite så har det antagligen fungerat när Jesus blev det Nya testamentets superstjärna. Upphöjd över allt mänskligt. Ingen lust att varken ha sex med män eller kvinnor. Inte spela, supa eller slåss. Bara mirakel, visdom och godhet. Med bara lite sunt förnuft kan man ana en mängd olika lögner.

Alla som någon gång varit gift vet ungefär hur det brukar gestalta sig. Jesus må ha varit något speciellt på en front. Han fick verkligen mycket tid med sina polare. Sen kan man kanske tycka att Maria Magdalena var aningen blåögd. Att hon inte anade oråd varje gång Petrus och Johannes kom på lördagseftermiddagen och ville ha med sig Jesus att utföra mirakel. Man förstår verkligen att Jesus var poppis i kompisgänget. Säg den grupp män som inte hittar sin ledare i en kille som kan göra vin av vatten. Det är faktiskt lite märkligt att Jesus bara hade 12 lärjungar. Det behövs bara lite fantasi för att kunna föreställa sig, när och vem som faktiskt skrev alla Evangelium. Det var Maria Magdalena som skrev dessa när Jesus och polarna var ute och utförde sk ”Mirakel”. Hade Världen fått ta del av de evangelium som skrevs av Maria Magdalena hade Världen sannolikt sett helt annorlunda ut. Kanske är det så att de Evangelium som skrevs av Maria Magdalena är den där Gralen som Tempelriddarna är satt att försvara. Det ligger i manlighetens största tänkbara intresse att den förblir oupptäckt..

Det är alltså i denna anda man måste tolka Bibeln, Koranen etc. Tänk att kunna skriva en bok som kan forma relationen mellan två kön. Att dessutom göra det på ett sätt som så kraftigt gynnar det ena könet är imponerande.. Skrivande är ju trots allt man..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: