Miraklets undergörande kraft


Att tro kan försätta berg är en skröna hämtad från tider då Gud för många verkligen var något av vikt. Man kan tycka vad som helst om Gud, men gudomlig är en mänsklig egenskap. Många tolkar kanske gudomlig som en anspelning på ett vackert utseende. Men gudomlig i skrivandes Värld anspelar på inre egenskaper. Det gudomliga ligger och gror i allt levande av kött och blod. Det gudomliga framträder som ett högst varierande drag hos alla människor.

Kanske är det så att skrivande äntligen lärt sig vad mirakel handlar om (Tog nästan 50 år, sent skall syndaren vakna). I Bibeln pratas det ofta om människor som helt plötsligt får upplevelser som lätt uppfattas som övernaturliga. Vatten blir vin. Jungfrufödslar. Hav delas mitt i tu. Men i Bibeln kallas detta för Mirakel.

Miraklet är inte det man utför, utan det är att komma i kontakt med det gudomliga i kroppen. Vad är då det gudomliga i kroppen. Det går såklart inte att göra vin av vatten genom att bara beröra vatten. Ingen enda människa har någonsin fötts utan befruktning. Ingen människa kan dela ett hav genom att vifta med en stav. Däremot kan man framkalla tro genom att åberopa sin gudomlighet. En kvinna som bär ett oäkta barn i magen, är en kvinna som verkligen behöver tro. En ledare som vill befria sitt folk från slaveri behöver tro. Vill man övertyga en lam att inget är omöjligt kan man påvisa att vatten faktiskt är huvudingrediensen i vin. Alla har något, det är bara en fråga om att plocka fram det.

Mirakel är att tillåta sina medmänniskor visa sina gudomliga sidor som finns i kroppen. När det gudomliga i människan visar sig uppstår mirakel.

Här framstår verkligen Jesus från Nazareth som en mästare. Sannolikt var han en naturbegåvning på området. Han kunde verkligen plocka fram det gudomliga hos alla. Bibeln visar också med all önskvärd tydlighet vad som händer när vi människor inte förmår nå, eller hindras i kontakten med våra gudomliga sidor. Jesus hade absolut ingenting materiellt. Han var en oäkta son, adopterad av en snickare. I dagens samhälle var han väl att betrakta som en uteliggare. Levde på allmosor. Ändå ansågs han vara ett hot mot den tidens EU, Romarriket. Tänk bara maktförhållandet, EU mot en uteliggare. Faktum är att vi idag ser samma sak uppenbara sig rakt framför våra ögon. Skrivande tänker på tiggarna som finns i Sverige. Rumäner som kommer till Sverige i syfte att tigga utanför landets snabbköp. Tänk om historien upprepar sig. Tänk om där finns en Jesus bland dem som idag sitter och tigger i Sverige. En person som besitter samma talang som Jesus för att väcka det gudomliga i kroppen hos människor. Får dem att börja tro.

Det är inget miraklet att skänka en tiggare 20 kronor. Ett mirakel blir det först när tiggaren verkligen börjar tro att vatten kan bli vin. En person som får människor att börja tro är alltid ett hot. Ett hot mot krafter som profiterar på att det finns människor som inte tror. Att tro är en början. Men att ta nästa steg mot mirakel måste följas av handlingar. Miraklet är effekten av gudomliga handlingar. Gudomliga handlingar väcker sen återigen nya gudomliga handlingar. Vad är då en gudomlig handling som grundlägger mirakel?

Det mesta står i Bibeln. Men förlåtelse, ovillkorlig kärlek, vända andra kunden till, förståelse etc, är sådana där klassiska exempel. Men det är ett naivt sätt att se på livet. En människa som bara hela tiden är kärleksfull och förstående mot allt och alla blir lätt ett åtlöje. Vi människor måste kunna vara så som vi är. Vi krigar, mördar, stjäl och parkerar fel. Det gudomliga som framkallar mirakel är krafter som lever inkapslade i kroppen.

I vardagen jobbar vi, äter, sover och lever i största allmänhet. Kanske lever livet i hopp om att det borde vara bättre. Till sist finner man sig kanske i livet så som det blev och ger upp drömmen om drömmen. Kanske är den insikten ett mirakel i sig. Men att förverkliga drömmen att leva drömmen är att lära sig gudomliga handlingar som leder till mirakel. Först måste man lära sig att gudomligt alltid utspelar sig människor emellan. Miraklet uppstår när man agerar på ett sätt som understödjer medmänniskor att visa sin inneboende gudomlighet.

Men hindren är gigantiska. Rädslor, självhävdelse, självförakt, dålig självinsikt, dåligt självförtroende, bristande förståelse, bristande förmåga att kunna kommunicera etc. Det är bara några exempel på de hinder som ligger i vägen för att det gudomliga skall komma i dagen, så att mirakel skall kunna ske. En person som kan locka fram det gudomliga och utföra mirakel är en person som kan se förbi alla dessa gigantiska hinder. Bakom dessa hinder finns rikedomar som vida överglänser alla värden som EU och Romarriket tillsammans kan uppbringa. Det kunde Jesus från Nazareth. Han såg alla människor som de såg Världen den dag de föddes. Sannolikt en medfödd talang som såklart kraftigt överdrivits av teologer och präster genom alla århundranden som förflutet sedan den tid då Jesus från Nazareth vandrade på Jorden.

2 svar

  1. Tror att många i den kyrkliga världen skulle säga att du predikar gnosticism.
    Människan är skapad av Gud. Men fallen i synd. Hela tiden pågår en kamp mellan gott och ont i oss. Det är realiteter, inte andliga påfund.
    Kristendomens särart ligger i att den har sin grund i en historisk punkt i historien där Gud blir människa. Och försonar sig med oss.

    • Hej
      Jag bara nyfiken på hur det gudomliga i alla människor kan bli åtkomligt i vardagen. Kanske även hur en sådan kunskap kan förändra samhället. Jag tror verkligen inte att det finns något sådant som gott och ont. Världen är bara full av människor som gör sitt bästa med att leva sina liv. Jag drar bara slutsatsen att vissa lyckas bättre än vissa andra. Vissa är bättre på att utnyttja sina gåvor än vissa andra. Att definiera detta som gott och ont är inte korrekt. Om fler lär sig tankar och känslor som underbygger gudomlighet, finns säkert många som finner nya vägar i livet. Man behöver inte tro på Gud eller vara religiös för att vara en gudomlig människa som utför mirakulösa handlingar.

      Hälsningar
      Roger Södervall

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: