Webbens gratis effekter


Tillväxt utan inflation. Sannolikt finns rörelser i samhällsekonomin som inte fångas upp. Internet är en ny dimension som i grunden förändrat levnadsmönstret för många samtidsmänniskor. Idag är internet ett vardagsinslag.

Men de beslut som fattas online vet samhället mycket lite om. För 25 år sedan fanns god kunskap om människors handel och vandel. Åkte till jobbet, köpte mat, fixade tak över huvudet och bildade familj. Idag ägnar många sig åt livets andra dimension. Förändrade livsvanor till följd av internet är ett oskrivet blad i mänsklighetens historia.

Som det är idag kan varor och tjänster konsumeras online i ett land men ersättningen beskattas i ett annat land. Kanske är det så att detta är exempel på en oundviklig utveckling.

Det är ett välkänt faktum att konsumentens beslutsprocess är en grundläggande faktor i samhällsekonomin. Vilka beslut som grundlägger inköp online är ofta helt okända. Mycket av dagens marknadsföring bygger på att få konsumenter att välja internet som inköpsarena. Väl online tar en helt ny typ av marknadsföring över rodret som styr konsumenten mot nya inköp. Vill man gå till ytterligheter är det fullt möjligt att se internet som en enda stor annons.

Det spännande med denna annons, är att den både är en annons för sig själv och för de produkter och tjänster den marknadsför. Sen uppträder nästa märklighet, mycket av det som annonseras ut (Kanske huvuddelen) är dessutom helt gratis.

Tänk en butik IRL där halva butiken består av varor som är gratis. Att sen butiken marknadsför sig som butik och inte de varor som butiken har ett erbjuda, innan konsumenterna kommer in i butiken, ställer såklart till problem ur alla perspektiv. Vem vet, konceptet kan kanske fungera. Men sannolikt skulle butiksägaren få problem. Gratisvarorna skulle få en strykande åtgång, medans de som faktiskt har en prislapp, kanske skulle få ett något lägre attraktions-värde.

Att beskåda denna rörelse ur ett samhällsekonomiskt perspektiv blir intressant. Vad händer med en marknad, där hälften av marknaden inte omsätter varor och tjänster? Bjuder ut halva sortimentet utan att ta betalt.

Affären kan i princip ha hur många kunder som helst. Men omsättningen blir låg, mycket låg eller obefintlig. Här har vi ett okänt kundbeteende. Kunder som uppenbart söker sig till en marknad, men väl där vill man konsumera utan att betala. Faktum är att många konsumenter som säker sig till webben ser sig både som säljare och köpare. Det skulle aldrig ske att en konsument som tar sig till ICA i syfte att köpa mat, samtidigt tycker sig vara en person som säljer mat.

Med säljandet avses den enormt stora drivkrafter att utrycka sig via Bloggar, Facebook, Instagram etc. Tydligen är även andrahandsmarknaden enormt stor, typ Blocket etc.

Kanske är webbkonsumenten att beskriva som en androgyn impotent individ. En person som både kan se sig som man och kvinna utan drivkrafter att idka sexuella handlingar. Paradoxalt kan sägas att konsumtionen av pornografi antagligen är rekordstort på webben.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: