Pedagogens magiska hantverk


Magi skapas när Charlotte Kalla åker skidor. Den Svenska skolan nämns väldigt sällan som ett ställe där magi skapas. Men den Svenska skolan är en plats där små stunder av magi hela tiden ser dagens ljus.

Skolpolitik är ett svår område. Många politiker känner sig kallade att komma fram med den skol-modell som skall lyfta Svenska ungdomars kunskaper till nya höjder. Men ingen skolpolitik i Världen kan ersätta den skicklige pedagogens handlag.

Pedagogens uppgift är att fånga det unga sinnets uppmärksamhet. Vara ett ledljus under ungdomens väg in i vuxenvärldens utmaningar. Pedagogik handlar inte om kunskaper och betyg. Pedagogik är en färdighet som inte på långa vägar får uppskattning i förhållande till prestation.

Läser i dagarna om en skola i Malmö som är tvunget att stängas beroende på osämja mellan eleverna. Det blir här lätt att falla in i tankar om bättre ordning i skolan och flera vakter för att kunna upprätthålla ordningen.

I skrivandes Värld är det ungefär samma sak som att ge Zlatan ett par skridskor att spela fotboll med. Alla ungdomar kommer någon gång under sin uppväxt in på fel spår i livet. Det är ett mänskligt drag. Att hamna fel är i de flesta fall en upplevelse och inte något fysiskt. Känslor och tankar hamnar i otakt. Det är antagligen så evolutionen arbetar. Testar vem som klara av att hantera sina handlingar när det invanda och beprövade sätts på prov. Det är nu pedagogens handlag kommer in i bilden. Den rutinerade pedagogen vet precis hur den vilsna ungdomen återigen skall se ljuset vid horisonten.

Skolan är inte bara ett ställe för betyg och kunskaper. Skolan är stället där pedagogikens magiker skall få uppleva den respekt och uppskattning aktörerna förtjänar. Platsen där ungdomens vilsenhet skall knådas och förädlas i pedagogernas slipade handlag.

Den Svenska skolan mäts efter elevernas kunskapsnivå. Det så att en elevs inlärningsförmåga hänger samman med pedagogens förmåga att fånga elevens uppmärkshet och rikta den mot studier och kunskaper. Det är ett känsligt spel som kräver sin utövares erfarenhet och engagemang.

12 svar

  1. Men pedagogen måste ha förutsättningar för att lyckas. Det har politikerna misslyckats med att skapa. Även under heliga Borgs tid.

  2. Jan Björklund kommer bli ihågkommen som skolministern som aldrig någonsin brydde sig om vad forskningen sade om hur bedriva en vettig skola. Björklund ”trodde” han visste bättre. Resultatet ser vi nu.

    Apropå magi. Snart hamnar Björklund och Folkpartiet under den magiska 4-procentspärren. Ju fortare desto bättre, särskilt för barnen.

    • Hej Peter
      Det enda vi vet säkert är att socialdemokraternas kravlösa skola inte fungerade. Björklunds skola återstår att bli bedömd. Första kullen som gått sex i Alliansens skola går ut 2016. Sen kan vi snacka..

      Hälsningar
      Roger Södervall

      • Är det inte bättre att ta ansvar och prata nu?

      • Hej Peter
        Självklart är det så. Men den rödgröna rörans skolpolitik har vi inte hört eller sett mycket utav. Gustav Fridolin hade något snack om att förändra den Svenska skolan på 100 dagar… Eller vad var det… Du borde veta;)

        Hälsningar
        Roger Södervall

  3. Som jag ser det finns det två orsaker till kunskapssammanbrottet.
    Kommunaliseringen och Friskolereformen.

  4. Som borgarna fortsatt att leda och hela tiden ropat nu vänder det, nu vänder det. Efter 8 år nada.

  5. Tror vi kan enas om att oavsett regim verkar skolan inte fungera. 🙂

    • Ja, det är ju inget som bara uppstår sådär hux flux. Det är dags att titta på hur de bästa länderna har utformat sin skolpolitik dessutom utan ideeologiska skygglappar.

      • Hej Christer
        Tror faktiskt jag precis kom med ett svar som väl omfattar även dina synpunkter..

        Hälsningar
        Roger Södervall

    • Hej Peter
      Jag är absolut inte under några omständigheter enig med dig i denna fråga. Jag är fullt och fast övertygad om att en skola som är engagerad i elevernas utveckling är vägen framåt. Idag tar faktiskt Gustav Fridolin ett positivt steg. Han presenterar en ”läs och skriv garanti” som gäller för F1-3. Vi borgare föreslår betyg i årskurs 4.
      Problemet med Gustavs förlag är kanske uppföljning och genomförande. Jag har stor erfarenhet från skolverksamhet. Jag har varit vår lokala skolstyrelses ordförande i 10 år. Mina samlade erfarenheter har lärt mig att just 1-3 har en avgörande påverka på en elevs fortsatta studier, studieförmåga och studiemotivation. Jag har sett med egna ögon hur en skola kan påverkas, beroende på hur resurserna fördelas mellan de olika åldersgrupperna.
      Mina erfarenheter säger att det är viktigt att skilja på ålder och ålder i förhållande till kunskapsnivå. I årskurserna 1-3 har den fysiska åldern mindre betydelse, medans kunskaps åldern är yttersta vikt. Det finns elever som i ettan mycket snabbt skaffar sig kunskaper motsvaren årskurs 3. Ungefär motsvarande storlek hittar vi elever i årskurs 3 med kunskaper motsvarande årskurs 1. Sen finns en lite större grupp som ganska väl har överensstämmande ålder i förhållande till förväntad kunskapsnivå.
      Min syn är därför att åldersindelningen i F1-3 skall bytas mot en kunskapsindelning. Jag anser att det skall finnas en undre accepterad nivå, för att en elev skall vara klar med år 1-3. Focus skall ligga på att alla skall kunna förstå och känna sig säker på grundläggande kunskaper i Svenska, Matematik och Engelska. Skall det finnas ett betyg i årkurs 4 skall det vara fokuserat på att definiera elevens lägsta förmåga i dessa ämne. Mina erfarenheter är entydiga. En skola som sätter focus på elevernas lägsta förmåga under årskurs 1-3, urskiljer sig i årskurserna 4-9 genom att alla elever har lättare att bli godkända i alla ämne när de går ut skolan. Det underlättar även för pedagogerna att individanpassa undervisningen. Då de tidigt har ett tydligt mått för var den enskilda eleven faktiskt befinner sig kunskapsmässigt.

      Hälsningar
      Roger Södervall

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: