Varför tiggaren tigger.


Tiggeri har hamnat på tapet på ett sätt som kanske inte kunnat förutspås. Hade någon för 15 år sedan sagt att det kommer att sitta tiggare utanför i stort antal köpcentrum i Sverige 2015, hade påståendet inte vunnit många anhängare. Vid en första anblick är tiggandets väsen tillsynes lätta begripa. En person ser ingen annan möjlighet att uppbära försörjning än att sitta och be om ett mindre ekonomiskt bidrag lämnat från människor med förmåga att så göra.

Men väldigt många människor i denna Värld har svårt att klara sitt dagliga bröd utan av känna sig tvungna att tigga. Där finns alltså fler underliggande faktorer som inte dagens debatt och tiggeri klarat av att fånga upp.

I Bibeln förekommer tiggare. Inget i Bibeln skrevs där för att vara lättbegripligt. Personen som ikläder sig tiggarens roll gör så för att det finns långt mer underliggande orsaker än att bara för dagen kunna erhålla sitt dagliga bröd.

Det behjärtansvärda bidraget är kopplat till en medmänsklighet. Gåvas kraft är en kraft som kan liknas vid syndernas förlåtelses eller bikt. Det handlar om ett aktivt rollspel mellan givare och underlägsen mottagare. Faktum är att hela Kristendomen vilar på denna tes. När bilden av Jesus skulle skapas användes detta fenomen. Jesus skapades som en kung i en tiggares skepnad. Samma sak när Charlie Chaplin skapade sin omåttligt populära figur. En fattig luffare som visar sig ha alla tänkbara förmågor.

Med andra ord. Det gudomliga i människan uppstår när storhet växer fram ur handlingar som understödjer en mindre lyckad människas kamp för ett bättre liv. Ur detta perspektiv är tiggarens roll något mera avanserad än vad den tillsynes tycks vara. Att ikläda sig tiggarens roll är en aktiv handling som lockar fram det bästa ur en mänsklig relation. Enligt Bibeln är Jesus Guds son. Men framställs som en vanlig människa under mycket enkla omständigheter. När han söker kontakt med sin undersåtar är det inte som härskare, utan som en underdånig mottagare av den gudomlighet som utspelar sig när en människan vill en annan människa något gott.

12 svar

  1. Menar du på fullaste allvar att de människor som tvingas tigga för sin överlevnad gör det för att vi andra ska känna oss bättre??

    • Hej Peter
      Jag vill sätta belysa tiggeri ur ett nytt perspektiv. Alla som slåss för sin överlevnad ängar sig inte åt tiggeri. Vill nog påstå att huvuddelen av dem i Världen som har det svårt väljer att inte tigga. Människan som vädjar om hjälp är en symbol för omtanke och eftertänksamhet. Det är ingen tillfällighet att Guds son framställs som uppfödd hos en fattig snickare. När vi människor ber till Jesus är det på våra bara knän inför en person som levde ett enkelt liv. Men alla vet vilken kraft han bar inom sig. Tiggeri är en komplicerad mänsklig företeelse/relation. Den som inte sätter sig in i situationen kan kanske enbart uppröras över rika Svenskar som nonchalant lägger några mynt i en skål åt lidande tiggande EU-migranter. Men så fungerar det inte alltid. Tiggaren spelar ett klassiskt drama som finns i allas gener..

      Hälsningar
      Roger Södervall

      • Och vad har Gud med fattiga människor att göra??
        Fattiga människor är av kött och blod.

      • Hej Peter
        Du får ursäkta, men jag förstår inte din kommentar. Jag använder Jesus o Gud som exempel i mitt inlägg för att beskriva min syn på det känslomässiga förhållandet mellan givare och mottagare i ämnet tiggeri.

        Hälsningar
        Roger Södervall

  2. Så, om jag förstår dig rätt menar du att den som ger åt en tiggare någon kr, gör det för att tillfredsställa ett behov av att känna sig överlägsen. Men gäller det alla gåvor att det egentligen ett behov av att känna sig överlägsen som egentligen driver givaren. Hur är det med gåvor till Barncanserfonden eller liknande, är det också i grunden ett egoistisk behovstillfredsställelse som är drivkraften. Vad tycker du om borgarnas förslag om avdragsrätt för gåvor, är det också i grund och botten egoismen som styr med grumliga behov som drivkraft. Kanske det i det fallet är fint att kunna visa upp genom deklarationen vilken hedersprick man egentligen är eller är det kanske bara simpel skatteplanering som är drivkraften.
    Själv tror jag att människor kan känna sympati och medlidande med människor i nöd och ger, inte för att känna sig överlägsen utan för att man är medmänsklig.

    Ha det
    Christer

    • Hej Christer
      Jag tror du missat poängen. Det du kallar överlägsenhet kallar jag gudomlighet. Men enligt min modell är det mottagaren som spelar denna roll. Att framställa sig själv som en person som är i behov av att tigga är en form av uttryck att försöka bemästra givaren. Det är så bilden av Jesus är utformad. Hans storhet bygger på att framställas som en enkel människa, men egentligen är han Guds son. Kungarnas kung..

      Hälsningar
      Roger Södervall

      • Vet inte om tiggaren känner sig så jävla speciell, utvald eller som en kung.

        Du kan ju prova tigga utanför ICA för en dag och se om du känner dig som kung.

      • Hej Peter
        Här använder du samma typ av inhumana grundretorik som byggt upp vänsterns ”argumentarsenal” av floskler som kapat människors frihet. Du beaktar inte tiggarens val av sysselsättning. Du beaktar inte den känslomässiga relation som skapas mellan givare och mottagare. Du förutsätter tiggarens oändliga elände och givarens givna överläge. Men allt är inte så enkelt som du tror.. Läs mitt inlägg en gång till och aktivera dina gråa celler.. Ge det åtminstone en chans till.. 🙂

        Hälsningar
        Roger Södervall

  3. Men snälla du, menar du på allvar att tiggaren har ett överläge?
    Tror du verkligen att någon sitter i 12 timmar utanför en affär och tigger småpengar om det fanns vettiga alternativ. Nöden har ingen lag och har man inga andra alternativ för att trygga sina barns väl så finns det kanske för vissa inget annat att ta sig till.
    Vad jag tolkar dig som att du försöker försvara varför man inte skall känna empati med fattiga människor i nöd.

    Ha det
    Christer

    • Hej Christer
      Det är sant att jag har underliggande avsikter med inlägget (Guldstjärna till dig). Det handlar om att jag försöker sudda ut samhällsbilden som skapats av vänstern under 1900 talet. Bilden av att samhället är indelat klasser. För mig känns det bakvänt att se ett samhälle som består av olika klasser. För mig består ett samhälle av människor. Det som skapar samhället är vad människor skapar, tillsammans, ensamma eller i grupp. Vissa ägnar sig åt tiggeri, vissa ser till att jobba hårt och tjäna mycket pengar. Men det som sker är att människor tillsamman skapar. Liberalismen är gränslös och går att använda till allt som en fri, fritänkande människa så önskar. Om en tiggare tigger för att den inte ser någon annan möjlighet, har den människan inte förstått att omsätta sin frihet på något annat sätt. Det finns nästa 2 miljarder människor här på Jorden som har det svårt. Bara en mycket liten del ägnar sig åt tiggeri. Jag vill påstå att alla som tigger i Sverige, skulle lätt kunna utföra många andra tjänster om det finns vilja att så göra. Det är helt ok att känna sympati. Men vad hjälper det en tiggare. Om du så väljer att skänka hela den månadslös till en tiggare skulle det inte hjälpa den samma i någon större utsträckning. Det är först när tiggaren bestämer sig för att börja utveckla sin frihet som den stora förändringen tar sin början.
      Det är lätt att fastna i vänsterns floskler.. Men det hjälper ingen tiggare till ett bättre liv..

      Hälsningar
      Roger Södervall

  4. Nja, det är nog så att vänstern inte skapade klassbegreppet, utan det skapades av överklassen på 16-1700 talet. Det var t.ex förbjudet för underklassen att klä sig i vissa kläder varvid uttrycket ”klä sig i lånta fjädrar” härstammar.
    Att vi är uppdelade i olika samhällsklasser beror på de olika förutsättningar vi har sedan födseln, där vissa har allt förspänt med silversked i munnen medans andra får det mycket svårare i livet. Detta är ingen vänsterpropaganda utan fakta som går att bevisa.
    Detta gäller även tiggare som i sitt hemland är klassade som paria.
    När det är så är det svårt för att inte säga omöjligt att trygga sin försörjning på ett värdigt sätt. Därav ges inga andra möjligheter än tiggeri.

    Ha det
    Christer

    • Hej Christer
      Du är själv ett offer.. Du räknar upp i stort sett alla vänsterfloskler.. 🙂 Blundar man inför verkligheten finns inga andra möjligheter än att vandra i mörker… 🙂

      Hälsningar
      Roger Södervall

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: