Förändring ur microperspektiv


Rökaren som bestämmer sig att sluta. Den överviktige som kämpar med att tappa vikt. Efter 5 veckor i hängmattan är det säkert många som går och funderar på förändring. Frågan är om det finns något mera ångestframkallande än tidpunkter där förändring är önskvärd, för att inte tala om när förändringen blir nödvändig.

Det handlar om att bryta lustkänslor, invand trygghet och njutning. Börja ta sig an avhållsamhet, måttlighet och hård fysisk träning.  Att se sig själv rökfri, smal, vältränad och nykter känns kanske som en utopisk dröm. Hur finns ens möjligheten att uppnå dessa målsättningar?

Här finns en snårskog att kreativa upplägg. Psykologer med penningbegär tävlar i att leverera korrakta lösningar. För att inte tala om en mycket spretig amatörism i denna fråga.. Typ denna blogg..

Den som någon gång provat att förändra livet vet att det inte finns några enkla vägar eller Quick Fix. I grunden handlar förändring om hårt jobb, blod, svett och tårar. Men kanske är det så att det finns en logik som kan vara väl värd att skänka en tanke. Logiken bygger på att skapa drivkrafter och vända energi till anta utmaningen, istället för att genomföra en tuff förändring.

Ett exempel; Låt säga att det finns en vilja att sluta röka. Börja alltid med att ställa frågan, varför vill jag sluta röka? Låt säga att svaret blir ”bra för min hälsan och så får jag mera pengar”. Nästa fråga blir; Vad kan jag göra med en bättre hälsa och mera pengar? Ursäkta om logiken är lite väl övertydlig..

Börja då att planera för ett liv med bättre hälsa och mera pengar. Glöm det där med rökning. Vänta inte med att du har slutat röka. Det kommer såklart att bli ett antal återfall. Men det handlar om att byta handling kopplat till lustkänsla.

Livet söker balans. Det sker per automatik. Görs inget kopplas lust och njutning till minsta möjliga ansträngning. Kan lust och njutning upplevas helt utan ansträngning finns inget motiv att genomföra en förändring. Men så snart ansträngningen börja flytta balanspunkten i denna balansakt, ställs helt plötsligt krav på kroppen för att uppnå njutning. Då kommer små förändringar, till en början nästan omärkbara att inledas.

Det går att utöka denna metod till att bearbeta de tankar som föregår behovet att uppleva njutning. Ett exempel;  När jag känner mig stressad tar jag en cigg. Kroppen har vant sig vid denna rutin. Så till frågan; Hur skulle mitt liv sett ut om jag inte blev stressad i vissa situationer? Varför röker jag i stressiga situationer? Helt plötsligt blir det kanske en större fråga. Hur ser livet egentligen ut?

Men åter till huvudfocus. Hitta något att byta ut lustkänslan från en cigg i stressiga situationer emot, alt undvik att väga upp stress med lustkänslor. Men bäst är att göra stressiga situationer till en hanterbar utmaning, samtidigt som njutningen kopplas till de vinster som kommer därutav. När stress uppstår handlar det om att anta utmaningen. Skapa mental stridsberedskap genom att focusera på sånt som du känner dig kunna hantera. Låt säga att det handlar om en stressig situation i ett jobb som snabbköpskassörska. Fråga? Vilken är min styrka som snabbköpskassörska? Svar; Jag har lätt att få kontakt med människor. Utnyttja denna förmåga att förebygga stress. Belöna dig för dina framgångar med människliga kontakter med sånt som stärker dig i din kamp att sluta röka. Så var vi tillbaka till ruta ett..

 

Kommentera

