(S)vikna generationer


Den kravlösa flumskolan skördar idag sina offer. De forskare och ledande pedagoger som förespråkade den kravlösa flumskolan gör idag öppet avbön. De ber generationer av Svenska elever om ursäkt. Men vad hjälper det alla Svenskar som idag lider till följd av en skolan som inte lyckats förvalta deras möjligheter i livet på bästa tänkbara sätt?

Alla vi som i debatten påstått att flumsklan är och var fel. Vi som av ideologiska orsaker blivit smutskastade som mindre vetande av oinsiktsfulla socialdemokrater och vänsterelitens maktspråk är en sak, men det är en långt mycket mera skrämmande tanke att årtionden av skolpolitiska beslut vilat på felaktiga grunder.

Att som elev vandra genom grundskolan utan godkända betyg är samma sak som att göda kriminalitet och utanförskap. Grundskolans nio år är livsavgörande på samma sätt som modersmjölk efter födseln. Elementära faktum som inte kan motsägas av någon enda vetenskap eller ideologi. Kunskapen som insamlas under dessa år är grundbulten i det liv som sen skall levas. Men socialdemokraternas idéer om skolgången var, och till många delar är något helt annat. Dessa elementära faktum blandades ut i en ideologisk soppa med klasstillhörighet och socialism på ett sätt som milt sagt var och är förvirrande. Men olyckan stannade inte där, långt i från. Förvirringen spred sig in i vetenskapen i psykosliknande former. Kort sagt; De vetenskaper inom pedagogiken som bäst passade in i det önskade ideologiska flummönstret fick bli normgivande. Den Svenska skolan tilläts bli en ideologisk experimentverkstad.

Idag står vi där med våra tvättade halsar och nystrukna skjortor. Den Svenska skolan skall ta examen. Vilket slutbetyg fick då socialdemokraternas flumskala?

Alla vet facit. Alla vet vad som inträffat. I tragisk paradox i sammanhanget är att dagens skolminister Gustav Fridolin lovade väljarna att lösa alla problem inom den Svenska skolan på 100 dagar om han kom till makten. Det han påstod sig kunna fixa i den Svenska skolan, säger dagens ledande skolforskare varit fel reda på idéstadiet. Precis när man trodde att den rödgröna röran inte kunde bli rörigare.. Låter som om detta sagts flera gånger tidigare..

6 svar

  1. Jag är av den åsikten att professionen är bäst lämpad att avgöra hur skolan ska fungera bäst, dvs lärare och rektorer. Håll inkompetenta politiker som Fridolin och Björklund så långt bort som det bara går från skolan så ordnar det sig. Och varför i hela världen kan inte styrande politiker titta på vårt östra grannland Finland och helt enkelt bara planka deras skolsystem rakt av som bevisligen är det bästa i hela världen?

    • Hej Peter,
      Skall vi låta bussförare sköta uppbygganden av busslinjer? Tågförare att sköta trafikplaneringen?
      Lastbilsförare att sköta logistiken?

      En skola bygger på mycket mer än själva undervisningsmomentet. Men jag är enig med dig att allt är bättre än sossarnas flumskola.. 🙂

      Hälsningar
      Roger Södervall

      • Som sagt, svenska politiker, oavsett färg, bör titta på Finland och hur de sköter sin skola. Hittills har ingen svensk politiker gjort det. Allra minst Björklund…

      • Hej Peter,
        Där finns långtgående problem i den Finska skolan. Visserligen mycket bättre resultat i grundskolan. Men färre elever väljer högre studier i Finland i förhållande till Sverige.
        En mera auktoritär skola ”släcker” fler drömmar om högre studier. Jag tror inte på att denna väg, skulle kanske gå så långt som att den är förkastlig. Det jag menar i min kritik mot flumskolan handlar inte om mer auktoritära metoder. Min kritik bygger på djupare pedagogik förståelse. Det behövs mera focus på kunskaper. Mera riktade insatser som ser individens behov, som kan utifrån detta dela ut relevanta redskap att understödjer allas väg mot högre studier. Det finns många skolor i Sverige som klarar detta alldeles utmärkt. Har egna erfarenheter på detta område. 10 år som ordförande för vår lokala skolstyrelse, har gett mig insikter om vad som behövs för att skapa en framgångsrik skola. Nyckel sitter vid F-3. Det är under de fyra första åren i skolan som är helt avgörande. Vill man se snabba resultatförbättringar vid en skola skall man jobba med att höja den lägsta nivån i dessa klasser. Det är här som mognadsklyftor går att utjämna och se mycket snabba resultat. Här kan den elev som behöver ett, två eller tre extra år att traggla med läs och skriv få den tid som behövs, för att få grundläggande kunskap att bygga vidare utifrån. Då krävs en skolledning som verkligen ser, lyssnar, känner in och har djup pedagogisk förståelse.

        Hälsningar
        Roger Södervall

  2. Tycker du verkligen att skolan är examensmogen?
    Så vitt jag ser det så är skolminister oavsett partifärg inte en attraktiv post att inneha om man vill få godkänt.
    1 Det är huggsexa om lärare med legitimation, så skolorna kämpar in i kaklet om dessa och när man nöjt konstaterat att frågan är löst, så får man börja om för då fick någon eller några nytt och mer välbetalt jobb någon annanstans.

    2. Förstalärarna
    Denna nya karriärväg som skulle lyfta skolan, verkar ha hittat en väg bort från denna istället, då de liksom fackföreträdarna förr får en väg därifrån istället. De sätter sig i en utredning på oviss tid eller får en språngbräda in i kommunens tjänstemannakår som ”utvecklare something!” Inte alls nödvändigtvis inom skolans område

    3 Alla nya kulturer som ska tillfredsställas.
    Ibland verkar det som att det är det Svenska samhället som hittar på vad som ska tillfredsställas själv.
    Här hade vi en rektor som var ateist och hävdade att barnen var tvungna att skippa den svenska flaggan och kyrkan för de stackars barnens skull
    Kyrkan bjöd då alla som ville på en ceremoni på kvällen som blev välbesökt, eftersom många av barnen och deras föräldrar hade fått hjälp av just kyrkan ibland.
    Förvisso vet jag att det finns problem när speciella kulturers ledare blir rektorer för skolor som är av tro bundna, men det är det ju även inom de sk kristna församlingarna.,

    4 Bristen på resurser som tvingar fram diagnoser.
    Det är sorgligt att barn inte ännu idag får utvecklas i den mognadstakt de har utan tvingas till BUP för att få frisedel.
    Dessa barn som troligen i många fall skulle kunna hävda sig senare i livet får en stämpel som följer dem genom resten av livet.
    Oavsett om du är skolmogen vid sex års ålder eller åtta så borde dessa barn få chansen att läsa en normal skolgång om inte de mentala resurserna brister så totalt att normala intellektuella förmågor inte finns
    Fortfarande ännu idag sätts många barn i särskola där läroplanen inte ens är samma och föräldrarna mutas med pengar.
    Dessa barn får sällan chansen att reparera utan får läsa Särvux och det är väl ung lågstadiet.
    Det ska vara mycket goda tider i arbetslivet för att dessa ska få chansen till ett arbete.
    Jag antar att det var från denna sektor inspirationen till Fas3 uppkom.

  3. Ja de kanske inte vore så dumt faktiskt.
    Dom verkar iallafall ha hittat koden hur man gör.
    Nyss tog de mobilerna från barnen i den Svenska skolan ( på prov ) eftersom en annan maktfaktor enl uppgift ska vara starka föräldrar, som kommer med goda råd och pekpinnar.
    Jag har hört att de till och med kan få lärare avsatta om de inte är nöjda med dom.
    Experimentet med mobilerna i en låda verkar ha gått bra iallafall här.
    Så nu tar vi det till nästa nivå.
    Dom ska få tillbaka dom och leta Pokemon Go.

    Det är tur att man inte har barn där nu…
    Jag fick bara komma som längst till skolan under lågstadiet på grundskolan och redan då var det schizofrent för mig.
    Jag var inte alls någon bråkig förälder, men jag fick springa gatlopp mellan skolan och fritids
    Mina barn fick långa dagar precis som jag en gång fast utav helt olika skäl.
    I deras fall var det att deras gigantklass skulle få arbetsro om man nu får det med ca 16 elever i ett klassrum som alla ska skriva siffror och bokstäver.
    Resten gick på Fritids och störde de som kom från mellanstadiet i deras studier.
    Vi var 11 och då var det B skola och jag tycker det var alldeles utmärkt, för när de som var året äldre läste språk så lärde vi oss med och när de som var yngre behövde hjälp så kunde man stolt lära dom det.
    Jag kommer ihåg alla lärare på Grundskolan för de var bara två.
    Blev några till på Högstadiet men aldrig så många så man kunde skolka
    Mina barn hade fler redan då de gick på förskolan.
    Så eftersom jag hade dubletter så fick jag hänga med en hel dag för att få grepp om det där med skola för mina barn.
    Det blev kanske lite tjatigt med två lektioner av samma ämne och två på fritidskaoset.
    Men det var lärorikt.
    Jag var helt slut efter en sådan dag både fysiskt och psykiskt.och hälsade med glädje när jag fick en mailadress.

    Jag kommer inte ihåg att jag var trött i min skola.
    Vi slutade ofta tidigt och fick förströ oss själva.
    Vi lekte i gungparken, hjälpte mattanter, vaktmästare och städerskor.
    Vi gick hem till vänner och deras mammor, där vi fick mjölk och bullar ( för mjölk var inte onyttigt då som det är nu )
    Att hjälpa skolpersonal var också förbjudet i mina barns uppväxt av hygieniska skäl.
    Ja att barnen blev lortiga vet jag inte, men det var iallafall hygieniska skäl.
    Kanske därför de hade skriftligt prov i hemkunskap och idrott också sedan.
    Inte ens en sådan där hård bulljävel har jag fått från deras barndom, Min mamma fick små bunkar med rysk rödbetsoppa, stuvad vitkål eller om det var blomkål? och leverstuvning.
    Gymnastik hade vi jämt om man räknar med alla hopprep, twiztband och annat som vi hanterade och vi var fulla med kolstubb efter varje idrottsdag.
    Vi hoppade höjdhopp och längdhopp varje sommarlov .så vi kom med i kommunmästerskapen allihop.
    Dock våra mammor gillade inte längdhopp speciellt inte på Fredagar.
    Mina barn lärde sig data tidigt, så de tvingade mig att gå till bibblan och lära mig grunderna, med dem som lärare, ivrigt påhejade av skolan som ville ha min mailadress långt innan jag visste vad det var..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: