Så fixas den Svenska skolan


Nio år i Grundskolan utan att kunna läsa, skriva och räkna. Hur kan det ens vara möjligt undrar säkert många. Men frågan har fel ingång. Frågan är uppbyggd kring ett ”problemtänk”. Ingen människa som lever under nio år kan undvika kunskaper. I vaket tillstånd och vid fungerande sinnen strömmar ständigt alla tänkbara kunskaper i luften. Det är inte så att det saknas kunskaper. Utmaningen handlar om vad kunskaperna skall användas till. Väck en människas nyfikenhet och alla kunskaper finns framför ögonen. Visst låter det som en klyscha. Men här finns korn av användbar information.

I skolan ligger det i sakens natur att alla ansträngningar riktas till att lära så många elever så mycket som möjligt. Välutbildade pedagoger sliter med att förmedla information som skall bygga upp kunskaper hos kommande generationer. Men av diverse olika orsaker är detta inte alltid något som fångar elevernas uppmärksamhet.

Låt säga att en person, vilken som helst, utses att utföra avanserad datorprogrammering. Helt utan minsta lilla utbildning i kodning. Det behövs inte mycket fantasi för att förstå att personen i fråga mycket snabbt tappar intresset. Blir frusterad och börja känna sig utanför, när kollegorna knapprar på tangentborden så att de glöder..

Metaforen är tänkt att fånga upp ett problem som den Svenska skolan har svårighet att hantera. Det finns en övertro om vad mognad kan utföra. Det är sant att alla människor mognar olika takt. Men mognad i sig delar inte per automatik ut kunskaper. Skolgångens viktigaste tid är F-3. Under denna tid lär sig eleverna livets kodspråk. Att kunna koda en text, förstå dess innebörd är sånt som den lättlärde, den som förstår hur viktigt det är, den som är mogen att anta utmaningen, ser som något enkelt. Men många står här inför enorma utmaningar.

Det borde stiftas en grundlag som förbjuder den Svenska skolan att lämna vidare elever till årskurs 4 utan godkända kunskaper i Svenska och Matematik. Kanske även Engelska?? Skolor som inte klarar detta skall straffas genom att uppvisa bättre planeringen för att kunna uppfylla lagkravet. Den kan mycket väl bli den lag som bäst jämnar ut klyftor i samhället. Varje satsad krona som används att uppfylla detta lagkrav är ur alla perspektiv den bäst satsade kronan. Här finns en åtgärd som skapar positiva effekter vid alla samhällsområden. Den kommer att ge oändligt många fler människor ett bättre liv. Färre kommer att hamna i utanförskap, fler kommer att söka sig till högre studier. Frågan som återstår; vad vi väntar på?

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: