Skolan, där enkelt bli svårt


Skolutredningar travas nu på hög. Snart har allt utom det som är väsentligt för det goda lärandet fått en egen utredning. Avdelningen galenskap på detta område kröns idag av Fridolins ”skollotteri”. 

Det råder ett antal fundamentala fel som sammanfattar dessa utredingar, som inte sällan färgas av beställarens ideologiska bild av hur skolan skall utformas. Skolan är ett trepartskontrakt mellan lärare, elev och förälder. Här virras det mer än lovligt, det pratas om samhällsklass, skolans drftsform, vinster i välfärd, studiemiljö i hemmet och dv olika diagnoser som försvårande omständigheter. 

Men lärandet och nyfikenheten att söka kunskaper handlar om allt annat än detta. Allt ovan nämnt finns såklart med i sammanhanget. Men det som väcker elevens lust att inta kunskaper är helt andra saker. Alla former av lust att lära böjar alltid med en fångad uppmärksamhet som väcker nyfikna frågor. Det finns faktiskt en vetenskap under namnet pedagogik, något som många skolutredingar tycks ha förbisett. En vetenskap som är utfomad på ett sätt som skall kunna nå fram till alla elever oavsett behov. Här finns också intressanta metoder, när de används, som lockar fram lusten hos elever så att komma in i lärandets alla olika former. 

Det är skrivet i stjärnorna när en sådan utredning genomförs, där det behandlas hur pedagogiken bäst används så att resurser riktas i skolan på ett sätt, så att elevernas nyfikenhet väcker lust att inta kunskaper understödjs. Ytterligare en orsak att genomföra ett snabbt regeringsskifte. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: