• if(typeof(networkedblogs)=="undefined"){networkedblogs = {};networkedblogs.blogId=1206792;networkedblogs.shortName="ma\u0308nniskova\u0308rlden";}

  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 8 andra, prenumerera du med.

Ingen biljett – Avkastad


Det går att göra politik av allt. Politik är allt mänskligt. Det är även mänskligt att göra fel. Det är fel att åka tåg utan biljett. Det är fel att kasta av en 11 åring som åker tåg utan biljett, på en okänd perrong.

Men att det sen visar sig vara en en person med mörk hudfärg och som pratar sämre Svenska, som blir avkastad från ett tåg på en främmande perrong hamnar vi i ett annat ljus.

Frågan man bör ställa sig är om det varit möjligt att en 11 åring med ljus hudfärg blivit behandlad på ett liknande sätt. Jag tar mig friheten att tvivla.

Smygrasismen finns och utan minsta lilla förvarning pyser den ut. Det kan vara i form av en konduktör på SJ eller en lägehetsagent som sköter uthyrningen av hyreslägenheter vid något av landets bostadsföretag.

Jag känner att kampen för mångfalden och mångkulturen måste upp på en ny nivå. Jag menar inte en fysisk kamp, utan den där inre kampen där vi verkligen vågar utmana våra inre fördomar.

Jag pratar mig varm för det liberala samhället – Kanske är tiden slagen för att införa den liberala själen, fri från fördomar.

2 svar

  1. […] läste så sent som igår om en 11-årig flicka som blev avvisad från tåget för att hon inte kunde uppvisa biljett, […]

    Gilla

  2. […] läste så sent som igår om en 11-årig flicka som blev avvisad från tåget för att hon inte kunde uppvisa biljett, […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.